onsdag 13 september 2017

Läsvärda böcker!

Jag får faktiskt läst en och annan bok, fast mest lyssnar jag. Har en ljudbok på gång i bilen, en annan i mobilen och en tredje pappersvariant på köksbordet. Skulle gärna vilja dela med mig av några favoriter som är väldigt olika sinsemellan.

Jag börjar med författaren Susan Ee (vilket efternamn!) som håller på med en trilogi som i översättning heter Penryn och tidernas slut. Låter som en barnbokserie, men det är det långt ifrån. Handlar om hur undergångens änglar attackerar jorden... Inga välmenande, genomgoda skyddsänglar här inte! Högt tempo, rasande spännande och en kärlekshistoria lika osannolik som fängslande. Genren är  en blandning av fantasy och dystopi.
Första delen heter Änglafall och kom ut på svenska 2015.
Boken finns att lyssna på hos Storytel.
Kan också köpas från tex Bokus och Adlibris.
Eller varför inte låna den på ett bibliotek?

Näst i tur är Robert Galbraith som är ett alias för J K Rowling, ni
vet hon som skrev Harry Potter. Onödigt att påpeka förstås, vem vet inte det så känd som hon har blivit. Världens bäst betalda författare läste jag någonstans. Det finns tre böcker översatta på svenska som handlar om den udda privatdetektiven Cormoran Strike och hans kvinnliga assistent Robin Ellacott. Detta är alltså deckare. Ganska ruggiga - där finns inga gulliga tanter som bjuder på förgiftat te. Mördarna är istället ... nä jag ska inte avslöja mer.
Första boken heter på svenska Gökens rop. Jag lyssnar för närvarande på  bok nummer två. De är fristående men bör läsas i rätt ordning på grund av hur huvudpersonernas egna liv utvecklas. Jag gillar författarens förmåga att beskriva miljöer och lägga in bildrika detaljer. Dialogerna är visserligen långa, men ändå absolut inte långtråkiga. Deckare är inte min favoritgenre precis, men en och annan stoppar jag in bland alla fantasy, dystopier och vanliga romaner.
Här kommer länkar till Storytel, Bokus och Adlibris.

Jag brukar läsa högt en stund varje kväll för min make. Då blir det gärna något snällt och mysigt som man blir glad av och som inte ger mardrömmar ... Vet inte hur jag ramlade på Emma Hagbergs serie om Rosengädda, men nu har vi snart läst ut den tredje delen redan och jag ser att en fjärde kommit ut. Karaktärerna i Hagbergs böcker är lite utöver det vanliga, men hon lyckas göra dem fullt trovärdiga. Man blir verkligen fäst vid dem. Ett plus i mitt tycke - men säkert inte i allas smak - är alla beskrivningar av fantastiska maträtter som Tessan åstadkommer så småningom, när hon ... hoppsan, nu höll jag på att avslöja för mycket! Jag tycker också om hennes naturbeskrivningar av Kinnekulle där jag tillbringat många timmar med hundarna på natursköna promenader. Första boken heter Rosengädda nästa och kan köpas från t.ex. Storytel, Bokus och Adlibris.

Som ett p.s. vill jag slå ett slag för Marcus Olaussons serie om fantasyvärlden Serahema. Jag har hunnit halvvägs in i den tredje delen som fått titeln Nattlöpare, och är fortfarande lika fascinerad av författarens välskrivna, färgstarka böcker. Den första boken har jag skrivit en recension på, den heter De rotlösa, medan del två heter Bäraren. Mycket bra fantasylitteratur!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar