söndag 12 mars 2017

Imbecill av Siv Jägerung ...

Denna bok hade säkert inte hamnat i mina händer ifall jag inte fått kontakt med det spännande bokföretaget Litteraturräven. Alltså inte "bokförlaget". Skrev så här på Facebook i vintras:

Skulle vilja berätta om ett nystartat företag som kallar sig LitteraturRäven. Två unga flickor som älskar att läsa och vill jobba med böcker har en alldeles egen idé. Vet inte om man ska kalla det bokklubb eller något helt eget. LitteraturRäven erbjuder månadsboxar med böcker som kommer från små förlag eller egenutgivande författare. De vill ge läsarna en chans att upptäcka nya, okända böcker som man inte hittar så lätt på egen hand. Jag köpte deras startpaket och blev inte besviken. Förutom boken fanns där lite roliga överraskningar! 

Jag har även nämnt dem i ett tidigare blogginlägg, läs gärna här.

Men dagens inlägg ska inte handla om Litteraturräven (fast jag kan inte låta bli att nämna att de hade min Den tunna hinnan med i sitt januaripaket). Nä, jag tänkte skriva ett omdöme om boken i deras första bokpaket, nämligen Imbecill.


Lite fakta:
Titel: Imbecill
Författare: Siv Jägerung. Men redan här vill jag nämna att Siv har skrivit den på uppdrag av sin vän Kari, vars liv boken handlar om.
Inbunden. Antal sidor: 319
Floraleden förlag 2011
Omslag: Lars Lindqvist

Kan nog vara svår att få tag på, enligt uppgift på Bokus är den slut på förlaget. Finns kanske på bibliotek?
Eller så har kanske Litteraturräven exemplar kvar, kolla här.

Mer omdömen om boken kan läsas på Boktipset.

Från baksidestexten:
Kari var ett av trettio barn som kom till Sverige från Tyskland sommaren 1945. Ett svenskt par tänkte adoptera henne, men så dog hennes tilltänkte pappa och hans fru lämnade tillbaka Kari till barnhemmet. Och nu började en karusell med utredningar som slutade med att hon stämplades som imbecill.

Boken bygger alltså på en sann livshistoria, eller som författaren skriver i förordet: Allt har inte hänt i verkligheten men allt har en kärna av sanning.

Jag läste boken med stort intresse just för att den beskriver ett verkligt livsöde. Man fylls ofta av indignation, medlidande och sorg när man följer barnets utveckling till ung flicka, kvinna och mor. Men även av glädje för det finns ljusa episoder också. Absolut en läsvärd bok som jag hoppas kommer ut i ny upplaga.

Detta är det en typ av genre jag normalt inte läser och det är en av fördelarna att teckna sig som kund hos Litteraturräven. De skickar ut böcker av varierande slag från små bokförlag och av mindre kända författare. Sånt man har svårt att hitta på egen hand, tänker jag.
Avslutar med att önska tjejerna som driver Litteraturräven lycka till och ser fram emot nästa bokpaket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar