lördag 14 januari 2017

Presentation av min nästa bok!

Det bokmanus jag nu är mest igång med är en fristående fantasy som handlar om en kvinna i min egen ålder. På tiden att även sådana får ta plats i fantasylitteraturen. Arbetsnamnet är Kvinnan som fick en uppgift. Har inte fått något skrivet sen före jul pga allt annat som jag fått prioritera. Men nu är det ett nytt år, helg och inget särskilt på schemat så nu ska jag ta nya tag!

Det som lockar mig med denna bokidé är såklart att det blir spännande att använda min egen erfarenhet när jag beskriver huvudpersonens känslor och tankar, även om den absolut inte är självbiografisk. Risken är att yngre läsare (<30) tycker det verkar trist, å andra sidan är det gott om läsare >30 så varför inte satsa på en äldre läsarkrets denna gång.

Som i mina tidigare böcker kommer relationer mellan oss människor att få ta stor plats. Hur lätt det är att missförstå varandra. Att utnyttja eller låta sig utnyttjas. Att bli förälskad och sviken. Ansvar och solidaritet kontra omognad och egoism. Ensamhet. Kärlek, besvarad eller obesvarad.

Kort sagt, hur svårt det kan vara att leva sitt liv.

Sen vill jag inte avstå från det fantastiska i fantasygenren, i att överskrida gränserna för det möjliga, eller snarare för det vi känner till idag. Jag vill tänja på verkligheten, testa det okända.

Naturligtvis tassar det en jycke i hälarna på huvudpersonen, vad trodde ni! Det kommer nog dyka upp en och annan häst också, hoppas jag, men jag är ännu bara på sidan 59 så jag får se vart det bär iväg. Spännande är det i alla fall att vara i början av ett nytt skapande. Förhoppningsvis blir det en tryckt bok lagom till bokmässan i Göteborg i september, där Seraf förlag kommer ha en egen monter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar