söndag 4 december 2016

Astrid Lindgren - hur tänkte hon egentligen?

Kanske jag borde läsa på lite först om Astrid Lindgrens författarskap innan jag skriver detta inlägg, men tiden vill ju aldrig räcka till och det är just nu jag har dessa tankar om Astrid Lindgren (AL) aktuella. Så det får bli lite som det blir!
Dessutom vill jag inte riskera att få mina åsikter (se nedan) krossade och bevisade som felaktiga ...

Var på middag med mina bröder och deras familjer idag. Samtalet gled från Julkalendern in på Astrid Lindgrens böcker. Vi var överens om att både Julkalendrarna och Astrids böcker kan vara nog så otäcka för (mindre) barn. Min ena bror funderade vidare, tog upp Karlsson på taket. Menade som ett faktum att AL med Karlsson avsett en fantasikamrat till Lillebror. Att det var därför Karlsson aldrig visar sig för de vuxna.
Det är många år sedan jag läste denna bok, men jag minns ju tydligt hur otrevlig Karlsson kunde vara, självisk och lättretad. Om han var en fantasikamrat borde han varit lojal och snäll istället.

Och Bröderna Lejonhjärta. Inte tror jag som bror min, att AL avsåg att Skorpan hittar på allt. Samma gäller Nils Karlsson Pyssling, ja alla hennes böcker.

Samtalet visade tydligt, och till  min  besvikelse och bestörtning, att åtminstone min ena bror inte alls upplevt ALs böcker som de fantastiska sagor som jag minns dem som. För mig målar hon upp alternativa världar, sagolika och fascinerande, visar att vår egen torftiga verklighet inte är den enda. Att fantasin är ett hjälpmedel för att få uppleva underbara äventyr. Jag tror absolut att hon menade att Karlsson faktiskt finns, men att bara de med ett barnsligt sinne får se honom.

Det är som om jag i min Porten i sista kapitlet skulle berätta hur Miranda vaknar upp mitt i natten och inser att hon drömt alltihop ...


1 kommentar:

  1. hemmamammafru.bloggplatsen.se12 december 2016 01:59

    Jag är en kvinna på 46 år, fru, mamma är tuff, envis som människa bor i Småland i en pytteliten by.
    Jag vill berätta om mitt liv och hur det är att bo i vildmarken på gott och ont. Mina funderingar och tankar och öden och äventyr m.m

    Skratta och gråt och bli glad och arg tillsammans med mig för jag säger precis som jag tycker utan krusiduller.

    Älska alla årstider m.m Jag har nära kontakt med alla djur runt omkring mig och alla barn.

    Det bästa jag vet är att resa till fjället och åka utför och åka på längden.

    Jag är alldeles för gammal för att blogga men det skiter jag i. Jag vill göra som jag vill och är både tjurig och envis. Man måste vara det för att klara av att bo så här.

    Jag prata om min stora passion och det jag älskar att göra i livet är: hundar, hästar (rider), åka utför och på längden, seglar, vandra, fjället, dragträning, promenader, träning, sticka, vänner, grillar, äventyr m.m

    Söker nya seriösa vänner att lära känna.

    Min bloggadress:


    http://hemmamammafru.bloggplatsen.se

    SvaraRadera