fredag 14 oktober 2016

Wool - Shift - Dust

Dystopier är något jag har kommit fram till att jag gillar. Mer och mer faktiskt. Eller så är det bara att jag har haft turen att stöta på bra exempel. Har ju tidigare tagit upp Anna Jakobsson Lunds trilogi, Tredje principen, Aldrig ensamma och Enda vägen, där jag nu läser högt ur den tredje delen för maken.

En annan trilogi jag verkligen uppskattade är Sammansvärjningen, Sveket och Slutet av Ursula Poznanski. Läs om dem här.

Men i detta inlägg vill jag ta upp ytterligare en verkligt bra dystopitrilogi. Författaren heter Hugh Howey och de tre delarna har de korta, kärnfulla namnen Wool, Shift och Dust. Bara den första delen finns översatt till svenska än så länge, med direkt översatt titel: Ull. Obs undertexten:
If the lies don´t kill you, the truth will


Handlingen utspelar sig flera hundra år framåt i tiden. Så här står det om första bokens handling:
I hundratals år har människorna levt under jorden i en gigantisk silo. Ordning upprätthålls genom strikta regler och lagar. De som bryter mot reglerna döms till deportering. När mekanikern Juliette tar över som sheriff får hon snart lära sig hur djupt hennes värld, och även hon själv, kan brytas ned. Invånarna i silon är på väg att få veta vad historierna bara har antytt, och vad de aldrig har vågat viska om. Uppror. 
Den andra delen, Shift, hoppar bakåt i tiden och beskriver bakgrunden till att det blivit som det blivit i första boken. Orsaken till att människorna bor under markytan. Det känns helt rätt att den inte kommer först, att man inte vet varför det blivit så här, redan i första delen.
Some secrets should remain buried


Slutligen lite om den tredje delen, Dust. Vi får återigen möta Juliette från Wool, höra hur det går för denna modiga kvinna som vågar sätta sig upp emot reglerna med katastrofala följder. Men ändå slutar boken i en positiv anda, med hopp om mänsklighetens överlevnad.
Every beginning has an end


Särskilt den sista delen har satt igång mina funderingar om vad det är som gör att vi människor kan leva tillsammans i samhällen. Vad som håller ihop oss, hindrar anarki och kollaps. Någon form av styre måste det nog finnas, liksom regler/lagar. Och med det kommer ett behov av följdverkningar när någon inte följer reglerna. Är det rätt att hålla "den stora massan" ovetande om vissa saker för att förhindra revolter? Eller är sanningen att föredra i alla lägen? Hur långt sträcker sig människornas solidaritet och medmänsklighet när de yttre förhållandena blir allt mer påfrestande?

Massor av sådana frågor kan man ställa sig när man läser denna trilogi (författaren gör det också i ett studiematerial). Själv känner jag att jag i den bok jag nu skriver nog kommer att beröra en del av detta, utan att på något vis veta svaren eller bekänna mig till någon politisk inriktning.

Läs och njut! För synskadade/dyslektiker finns de också inlästa på Legimus.se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar