tisdag 4 oktober 2016

Att skriva är att leva sig bort ...

Nu är jag igång med min nya bok, mitt senaste projekt. Känns så härligt! Det lockar och drar. Jag glömmer mig själv och mitt egna liv, vill tränga in i de andras, lära känna mina nya huvudpersoner. Har börjat på helt ny kula. Nya karaktärer, ny miljö, ny parallellvärld. För jag kan inte släppa detta med andra världar ...

Det är svårt att sluta för kvällen - för det är mest då jag har möjlighet och tid att skriva. Vips har det gått en halvtimme, en timme. Satt mycket i bilen under Bokmässan, jo det gjorde jag fast det låter konstigt. Hade 13 mil från mitt boende till Svenska mässan i Göteborg. Fick då gott om tid att tänka ut framför allt persongalleriet och miljön. Handlingen brukar alltid komma efteråt, medan jag skriver. Vilket gör att det är så spännande att skriva.

Så mina andra påbörjade manus får vänta för att släppa fram detta. Vill inte avslöja vad den ska handla om, bara att en av huvudpersonerna är i min egen ålder. För flera månader sedan var det en journalist som dels efterlyste bra svensk fantasy, dels huvudpersoner som var äldre. Det har legat och gnagt i mina tankar av och till, det där med åldern. Så  nu testar jag.

Dessutom tillåter jag mig att skriva i presens/nutid. Är en speciell känsla, allt kommer liksom närmare mig, händer närmare mig. Men att skriva i jag-form vill jag inte försöka mig på. Jag vill ha kvar den där betrakta ovanifrån-känslan. Skog kommer det finnas med, liksom djur av olika slag.
Nä nu hinner jag inte blogga mer, måste författa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar