fredag 30 september 2016

Bokmässan - glatt överraskad!

Gabriella och Hanna Nilsson kvällen före öppnandet

Hade ju skruvat ner förväntningarna inför Bokmässan i Göteborg, som jag skrev i förra inlägget, men det hade jag inte behövt visade det sig. Sålde så där dubbelt så mycket som jag hade hoppats på! Och så trevligt det var att fantasy och science fiction hade samlats i en Fantastik-gränd! Bidrog säkert till det goda resultatet för hela vårt förlag. Läs gärna mer och kolla på fotona på Seraf förlags webbsida.

Hur är det då att ställa ut sina böcker på en sån här stor mässa?
Både positiv och negativt att det är så STORT! Man går vilse hela tiden när man lämnar sin egen monter. Trots att jag vet att det är en A, en B och en C-hall så virrar jag bort mej. Tittar runt i en monter, läser på några baksidor, kanske köper någon bok. Ska sen gå vidare och då inställer sig genast frågan:
Varifrån kom jag och vart ska jag gå?
Det är en rätt jobbig ljudnivå.
Luften är syrefattig och det blir lätt för varmt, det gäller att ha luftiga kläder på sig.
Och sen ska man ju ta sig dit! Hitta en parkeringsplats. Helst inte fastna i bilköerna utanför huvudingången.
Men samtidigt är det ju en otrolig massa tänkbara köpare/nya läsare som trängs mellan montrarna! Många som inte köper men tar emot de reklamblad man sträcker fram, kanske återkommer senare. Och man kan själv göra fynd, för priserna är ofta förmånliga. Tror jag i alla fall... Vi hade rejäla mängdrabatter i vår monter.

En lite jobbig detalj är detta med att folk vill ha böckerna signerade... Och jag skriver så fasligt fult. Dras med lite skrivkramp, ett arv efter far min tror jag. Ser ut som om det var en lågstadieelev som skrivit när jag är klar...
Och vad ska man skriva? Har förstås kollat lite hur andra författare gör. Har därför börjat fråga om de vill ha sitt namn med. Typ till Johanna... Nackdelen då blir ju att de inte så lätt kan ge bort boken som present om de så önskar.
Jag skriver inte kram till främmande köpare. Undertecknar med både för- och efternamn.
Försöker numera komma ihåg att skriva datum, kan ju vara kul att se när boken inköptes.

Jag har inte direkt överansträngt mig med att stå i vår monter och sälja böcker, för vi var fem stycken och de andra gjorde ett så bra jobb att jag som reserv verkligen inte behövde slita. Men jag rekommenderar ändå att ta med ett antal stapelbara pallar eller liknande så man kan få sitta emellanåt. Kanske en fläkt också... Och gott om kraftiga soppåsar eller liknande att lägga böckerna i. Samt någon form av reklamblad. Eller flyer som det också tydligen kallas.

Hur som helst. Sammanfattande betyg: Det var roligt, gick bättre än väntat och vårt förlag har bokat monter för nästa år igen!

Passade på att fotografera under en lugn stund ...

Caroline och Hanna signerar för glatta livet

Seraf förlags tre författare: jag själv, Caroline Hurtig och Gabriella P Kjeilen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar