måndag 15 augusti 2016

Sammansvärjningen, Sveket och Slutet...

... så heter delarna i en trilogi jag nyss har läst färdigt. Och som jag gärna rekommenderar! Författaren är från Österrike, heter Ursula Poznanski. Så de är översatta, går säkert att läsa på originalspråket vilket kan vara tyska.

Handlingen utspelar sig i framtiden efter Den långa natten. En stor katastrof har ödelagt civilisationen utom i de stora välbyggda sfärerna, där man lever ett inrutat liv, skyddat och ombonat men väldigt styrt från ovan. Ute i vildmarken finns det dock överlevande klaner med sitt eget samhällssystem, de lever ett hårt liv men har anpassat sig till det hårda klimatet (ständig vinter).

Jag lägger inte mer tid på att beskriva serien, vill framför allt ge tipset om att den finns. Läste någonstans att den rekommenderades för åldern 12-15 men det tycker jag är fel. Huvudpersonerna är strax under 20. Skulle nog sagt 13-99 år.

Kan köpas på både Adlibris och Bokus.



Jag gillar dystopier! Skulle gärna skriva en själv, men utan för mycket teknik då, för där har jag för dåliga kunskaper. Hade väldigt gärna varit författare till den serie jag nu håller på med, där del 1 heter Tredje principen. Kanske återkommer till den i ett annat inlägg. Författaren heter Anna Jakobsson Lund, Annorlunda förlag. Verkar bli ännu bättre än Ursula Poznanskis serie!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar