torsdag 11 augusti 2016

Att hitta rätta recensenterna...

Alla författare vill så klart ha goda recensioner, så är det ju bara. Så hur hittar man rätt när det gäller att skicka ut recensionsexemplar? Det förlag jag ingår i (Seraf förlag) skickar inte till kulturjournalister i dagspressen och liknande utan till bokbloggare och motsvarande som är aktiva på nätet. Det blir dyrbart att skicka ut en massa böcker bara så där på vinst och förlust, så det gäller att hitta rätt person som kan bidra till en ökad försäljning.
Eller hur? Så får jag väl uttrycka mig eller är det för uppriktigt? För krasst?

Jag tänker så här: Det finns grovt räknat två aspekter man kan ha på en bok när man av någon anledning ska lämna ett omdöme:

  1. Är det en välskriven bok, med ett bra språk, trovärdiga karaktärer, goda miljöbeskrivningar, en vettig handling och så vidare?
  2. Tycker jag själv så mycket om boken att jag vill rekommendera den till andra?
Punkt 1 är väl inte mycket att diskutera, där finns ändå vissa gränser och normer, även om det skiljer från person till person vilken vikt man lägger vid till exempel ett korrekt skriftspråk.

Punkt 2 är däremot självklart knepigare. Om man avskyr våld och blod ska man inte recensera deckare. Tycker man att vampyrer och zombies är bara löjligt osannolika, ska man inte ägna sig åt den genren. Vill man att det man läser ska vara 100% verklighetstroget ska man inte ge sig på fantasyböcker.

Så vad ska då min önskerecensent ha för smak? Vad ska hen tycka särskilt mycket om att läsa? 
Jo, mitt ideal (som självklart även gäller läsare) ska gilla följande:
  • Att allt inte är helt verkligt. Helt plötsligt ska det kunna öppna sig en port till en annan verklighet, en annan värld utan att läsaren slår igen boken med ett irriterat fnysande.
  • Att det vimlar av djur, förekommer fyrbenta karaktärer också, inte bara tvåbenta.
  • Att handlingen inte hela tiden håller högsta hastighet utan tillåter lugnare partier.
  • Att det ryms både romantik och lite sex utan överdrifter.
  • Att mycket bygger på relationer mellan människor, hur vi tolkar och misstolkar varandra.
  • Att slutet är lyckligt, för de viktigaste personerna i alla fall.
Kommer inte på mer kriterier nu, men detta räcker långt. Kanske borde tillägga att recensenten/läsaren inte ska tveka inför tjockleken. Jag har hittills inte skrivit någon bok under 400 sidor. Porten, min första och tjockaste bok, har runt 650 sidor.

Efter denna långa beskrivning undrar jag nu: Vem vill ha ett recensionsexemplar av min fjärde bok, Den tunna hinnan, när den kommer ut i september? Du som tycker du stämmer in på beskrivningen ovan, kontakta mig på min mejladress: astridah54@gmail.com!

Här kommer ett par färska exempel på mestadels positiva recensioner dvs rätt sorts recensenter ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar