tisdag 5 juli 2016

Varje positiv recension stärker mig...

Det som började som en lite tafflig egenutgivning via egenutgivarförlaget Vulkan, med en ytterst blygsam utgåva av min första bok Porten, har nu växt till sig ordentligt. Jag är numera en av tre författare i bokförlaget Seraf förlag och har hela tre böcker utgivna. Den fjärde kommer i höst! Otroligt hur det kan bli... Nu känns det så mycket mer proffsigt och välskött och jag är så glad över att ha hunnit så här långt och över att ha ett så givande och vänskapligt samarbete med mina förlagskollegor.

På initiativ av förlaget har jag skickat ut några recensionsexemplar av Porten till bokbloggare. Ger så mycket mer än att annonsera eller skicka till dagspressen. Redan är det två bokbloggare som har hunnit läsa och recensera.

Först tar jag Neras bokrecensioner. Den 1 juli kunde man på hennes bloggsida läsa bland annat detta:
... Denna bok är en av de bättre svenska fantasy-böcker jag läst. Astrid bygger upp en spännande och väldigt annorlunda värld, men det känns inte direkt onaturligt, det är mer som att skillnaderna och övergångarna mellan de olika världarna är hyfsat naturliga. Den alternativa världen är som en mer miljövänlig och naturlig version av vår värld, de använder sig inte av teknik, el eller någon annan typ av moderna medel. Dock får de heller inte lära sig att skriva eller läsa vilket jag uppfattar som ett sätt att försöka ha maximal kontroll över befolkningen.
Själva berättelsen är spännande och jag gillar karaktärerna. Perspektiv bytena är tydliga och man blir inte förvirrad utav dem, de bidrar mycket till berättelsen och den blir inte så enformig.
Jag gillar sättet Miranda beskrivs på och hur hon framställs, dock blev jag lite irriterad på henne då hon verkar vara lite självisk och trångsynt (i vissa fall).
Boken var lite svår att komma in i till en början och sidantalet avskräcker en lite, men när jag väl läst cirka 70 sidor så blev jag fast och kunde inte lägga ifrån mig boken överhuvudtaget. Sedan måste jag även säga att jag blev förälskad i omslaget på boken, det gjorde att man kände sig spänd på vad som skulle hända men även att man fick lite mer inblick i hur det ser ut, även om miljöbeskrivningarna förklara det bra med.
Detta är första delen i en serie och jag ser fram emot att läsa de nästkommande!
Inlägget avslutas med denna uppmaning och höga betyg:
Jag tycker att alla som gillar fantasy bör läsa denna, dock är det viktigt att veta att den inte är lika 'övernaturlig' som många fantasy böcker är, till exempel Harry Potter.
Jag ger boken 9/10 poäng.

Faktiskt samma dag kom nästa recension, publicerad på Tickmicks bokblogg. Även här var det glädjande positivt. Eller vad tycks om dessa rader?
Till att börja med så vill jag bara påpeka hur otroligt snyggt detta omslag är som Maria Helena Stanke (http://www.silverserpent.net) har gjort. Som ni vet sedan tidigare så är omslag mycket avgörande för att jag skall ge en bok en chans. Denna framsida får mig att tänka i riktning med Narnia, så riktigt spännande framsida med andra ord och en av anledningarna till att jag bad om detta recensionsexemplar. Jag gillar det faktum att Ahlberg har lyckats komma på hela den här världen som skiljer sig från liknande saker jag har läst tidigare. Detta är en fantasifull bok med mycket levande karaktärer som lever under helt olika villkor. När jag först insåg att boken skulle utspela sig ur flera olika perspektiv och att man därmed skulle få läsa en del av boken ur flera olika synvinklar så blev jag genast mycket skeptisk. Detta då många böcker har en tendens att vid sådana tillfällen bli mycket upprepande, långtråkiga och tjatiga. Men Ahlberg lyckas med det som inte många författare klarar och det är faktiskt att berätta samma händelse ur flera olika perspektiv och ändå behålla läsarens intresse. Man fick på detta vis lära känna karaktärerna bättre, men samtidigt fick man se de enskilda karaktärerna ur varandras synvinklar vilket var mycket intressant. Det gav helt enkelt karaktärerna ett större djup och man fick därmed större förståelse för deras agerande. Jag hade dock önskat att bokens avslutning och upplösning hade fått ta lite större plats. Men som en sammanfattning av denna bok kan man säga att den är mycket mysig och fin fantasy-bok som helt klart är läsvärd trots dess storlek som kan uppfattas som skräckinjagande.
Boken får 4 av 5 stjärnor.