tisdag 31 maj 2016

Ett uppslag till omslag blev förslag 6a...



Detta är det troliga färdiga förslaget till min fjärde bok. Som blir min första fristående. Det är i alla fall ingen fortsättning planerad efter denna. Men vem vet...

Jag är själv väldigt förtjust i detta omslag, som har en unik bakgrund. När barnen var små träffade jag en annan mamma med ungar på samma dagis. Hon hade en så trevlig vorsteh som blev bästa vän med vår riesentik. Vi gick långa skogspromenader med hundarna och pratade om allt mellan himmel och jord. Barn, hundar, hästar, hälsa, barndomsminnen, mat, trädgård ...

När barnen hunnit upp i skolåldern skildes min vän från sin man och flyttade in till stan. Dessförinnan hade hennes vorstehhanne avlidit i epilepsi och vi umgicks därför mer sällan. Nu tappade vi kontakten helt och hållet. Men en dag när jag var ute med min man på promenad genom byn, stannade en bil bredvid oss. Föraren kikade ut och fick presentera sig - jag kände inte genast igen hennes utseende, däremot rösten. Hon hade gift om sig, berättade hon, hette nu Gunilla Palusa och hade börjat måla tavlor sen sist. Hunnit med ett rätt stort antal genom åren visade det sig när jag hittade dem på nätet.

Tavlorna är av olika slag, flera, ja många tycker jag väldigt mycket om. Det är något med dem som liksom stämmer perfekt med de känslor jag har i mitt skrivande. Blev helt förälskad i en tavla som Gunilla kallar Unity. Kollade med Gunilla som berättade att den tavlan, och några till, just då var utställda på en färghandel med konstnärsmaterial inne i Växjö. Tog med min syster och åkte dit.

Det hela slutade med att jag köpte både Unity och en tavla till (som inte finns med på nätet). 

Flera månader senare var det dags att göra omslag till min kommande bok Den tunna hinnan. Jag har gett uppdraget till min dotter Caroline, som även gjorde omslaget till föregående bok, Kvinnan med silverhåret. Men det är inte lätt det där med omslagsidéer! Man kan ha en bild för sig, men att sen omvandla det till något användbart...Det är inte lätt!

Jag kollade bilder på nätet, diskuterade med Caroline, frågade andra. Men så en dag, helt plötsligt, fick jag tidernas uppslag! Tavlan med titeln Unity, hänger väl synligt i köket och jag passerar den flera gånger per dag. Insåg nu att den har just rätt stämning, rätt mystik och djup! Mörker och ljus. Och så kan man upptäcka djur och  fantasifigurer om man tittar noga. Hästar...  Ja, den har allt!

Fotade tavlan med mobilen och skickade till Caroline, med frågan kan man göra ett bokomslag av detta? Slutade med att hon kom ut med sambo Björn och hans systemkamera och tog otaliga kort i olika ljus, inne och ute. Jag kollade med Gunilla att det var ok för henne.

Och så blev ett uppslag ett omslag. Jag visar inte baksidan nu eftersom texten inte är klar.

Så här ser hela tavlan ut, Caroline har ju fått arbeta med den för att få den i rätt format. Gå hellre in på nätet för min mobilkamera gör den inte rättvisa!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar