tisdag 12 januari 2016

Nya böcker att läsa!

Jag har unnat mig själv att köpa några böcker i julklapp. Till mig själv alltså! Ingen dum idé, eller hur? Fast det blev lite försenat, för jag har inte fått dem förrän denna vecka. Kommer väl recensioner så småningom, åtminstone på de två tunnare...


Memory of light är den allra sista delen av Robert Jordans urlånga fantasyserie som jag började följa någon gång i förra seklet. Kanske redan på 80-talet? Har alla delarna på svenska så jag har väntat med denna sista i hopp om att den ska översättas. Men det kommer inte ske har jag nu läst, så det får bli den engelska varianten, som dessutom inte är uppdelad på två delar vilket man hela tiden gjort med de svenska översättningarna. Detta är del 14, så det bör finnas över 20 svenska delar! Sidantalet här är 909... Vete katten när jag ska orka ta itu med denna, kanske får vänta till pensionen. Men nu har jag i alla fall hela serien! Någon som vill låna?

Vill man läsa mer om serien så finns en länk till wikipedia här. Har inte läst själv där, bara en hastig blick. Ser att det finns över 1800 karaktärer i serien ...

Så då ska jag väl inte anmärka på att det är lite för många personer att hålla rätt på i Stjärnfall. Det vet jag ju inte heller. Ännu. Det var annars det jag såg som en nackdel när jag läste första delen som heter Stjärnklart och skrev recension på den i våras. Men kanske det inte finns så många som har överlevt till del två ...
Jag tror nog att denna är lika spännande som den första. Minns att jag gillade den men utan att riktigt gripas av personernas öden. Lite som en film man lever sig in i medan man ser den men sen snabbt glömmer.

Slutligen har vi  Mellody Looh - Flykten. Det är också del två i en serie, denna är skriven av egenutgivande Gabriella P Kjeilen  på Poopuu förlag. Del ett heter Mellody Looh - Födelsemärket. Den skrev jag en recension på i somras som man kan läsa på denna länk. Jag hoppas jag ska tycka lika mycket om del två, men efter att ha läst baksidan så har jag gott hopp!

Nä nu hinner jag inte skriva mer, borde ju läsa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar