söndag 6 december 2015

Julpyssel

2015-11-22 08.23.28
Idag är det mindre än 3 veckor kvar till julafton... Som vanligt går decemberdagarna så ofattbart snabbt förbi, som om det saknades en vecka. Ändå är det numera en så enorm skillnad tiden före jul, mot tidigare år. Hela barnens uppväxt (har tre stycken som nu alla är över tjugo) ägnade vi en hel del tid åt julpysslande. Och julpyntande. Och julkalendrar med små paket, ett för varje dag. Självklart hade vi en adventsstake som vi ofta glömde tända varje dag men som ändå stod där på matbordet. Julblommor fanns det lite här och var. Jag bytte gardiner och dukar. Skrev julklappslistor, mest då vad vi skulle ge barnen och övriga släktmedlemmar som farmor och mormor och kusinfamiljerna. Och sedan en rad med julbrev och julkort, ja håhåjaja.
Nu är det bara maken och jag härhemma. Och jag orkar inte lägga tid på detta. Känns rätt meningslöst. Har i alla fall en enkel julstjärna jag köpt på ICA. En amaryllis fick jag av en svägerska. Adventsstakar i fem fönster lyser dygnet om. Men någon med fyra stearinljus har jag inte fixat. Inte heller någon krans på köksdörren. Brukar bli en vacker grangren med små röda kulor i och en röd sidenbandsrosett. Kanske jag fixar det längre fram. Får hem två av barnen ett par dagar före jul så då kanske den rätta julstämningen infinner sig.
Sedan är det väl en åldersfråga också. Mina fingrar är inte så pysselvänliga längre, förutom att inspirationen försvunnit. Finns väl ett samband där. När det barnen producerade blev finare än det jag förmådde få ihop själv försvann den där riktiga pyssellusten... Och så är det ju en prioriteringsfråga. När det är ont om tid så finns det så mycket annat jag hellre lägger den på. Och tid, det är det alltid för lite av.
Min mulna sinnesstämning hänger delvis ihop med att jag fått avbryta en avlösningshelg* hos vänner eftersom maken fått någon form av magsjuka. Ville ha hem mig. Och han har ju rätt i att det inte är så lämpligt att hemtjänsten kommer hit ifall det är smittsamt. De kan ju inte heller pyssla om honom så som hans egen maka. Verkar dock ha vänt nu. Bara jag nu inte blir smittad för vem ska då ta hand om mig?
*avlösning kallas det när hemtjänsten kommer ut för att den anhöriga ska få komma bort från hemmet och göra egna ärenden/vila ut. Man har rätt till ett visst antal kostnadsfria sådana timmar, glömt hur många och det kanske varierar från kommun till kommun. Typ 20 i månaden tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar