lördag 26 december 2015

Förnuft och känslor

På baksidan av Porten står det att huvudpersonen Miranda upptäcker att förnuft och känslor inte följs åt. Det är verkligen något jag själv tänker på, lite då och då. Upplever det i mitt eget liv. Jag kan tänka att så här är det förstås och så här borde jag tycka. Men så märker jag att det inte stämmer med vad jag känner. Är väl en "känslopersonlighet".

Jag kan till exempel känna mig ensam mitt i familjen med mina älskade barn. Fast förnuftet säger att nu har jag det verkligen som bäst, med just familjen omkring mig, som nu i juletider. Tror att det hänger delvis samman med att jag inte delar min vardag med dem. De är ju utflyttade sedan ett par år nu alla tre. Och det blir förstås som mest tydligt när vi är tillsammans så här. Detta att vi vet så lite om varandras inre liv. Inga djupa, personliga samtal blir det, bara mys och trivsel och skratt och sånt som i sig är så positivt.

Är det lättare att vara en "förnuftspersonlighet"? Tänker att det borde vara så. För förnuftet kan man ju styra på ett annat vis. Men samtidigt, då måste man väl vara rätt fantasilös? För nog hänger väl känslor och fantasi ihop? Och när man själv har en massa känslor, både jobbiga och ljusa, så är det så mycket lättare att föreställa sig hur ens huvudkaraktärer känner. Eller hur? Och då kan man ösa ur den källan när man skriver.

Detta med skrivandet är ett sätt att styra, om inte sitt eget liv så i alla fall sina karaktärers liv och upplevelser. Man glömmer bort sig själv i arbetet med att forma personernas öden och låta dem utstå det ena och det andra för att gå starkare ur de hårda och svåra stunderna. När jag sliter mig från skrivandet och stänger ner locket på laptoppen, tar jag dem med mig, tänker på dem istället för på mina egna bekymmer, plikter och problem. För en stund i alla fall.
Skrivandet blir på så vis en avkoppling, en vila och en glädje. Inte på något vis ett arbete eller en belastning.

Så jag borde vara glad över alla mina känslor, låta dem ta sin plats utan att försöka styra dem med förnuftets tyglar.

Annandag jul idag - önskar alla läsare en 
God fortsättning på julen 
som snart är slut alltså.

Lika bra att önska er ett riktigt 
Gott Nytt År
 på samma gång, ifall jag inte skriver fler inlägg innan Nyårshelgen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar