onsdag 23 december 2015

En uppfriskande jul och nystart för 2016

Dan före dan är det idag. Och jag har just fått hjälp av min arbetssupport att reparera Office-programmen i min privata dator, bästa julklappen kanske? Vi får se imorgon... Men jag har haft alltmer strul med fr.a. word, troligen sen jag installerade Office 10. Tipset var att via kontrollpanelen välja Program och Program och funktioner och Microsoft Office. Markera och välj Ändra och sedan Reparera.

Hade velat lägga in en härlig vinterbild härifrån "mörka Småland" men får nöja mig med en av de många tomtar vi har här i byn. Den är åtminstone frostnupen. Tomtarna har i skydd av mörkret smugit sig hit, de sitter helt stillsamt utan att röra ett barr så länge man inte tittar på dem. Kan gissa att de kurar ihop sig och fnissar och räcker ut tungan kanske... när man vänder ryggen till. Mysiga är de i alla fall och gör sitt till för att skapa julstämning.

Jag är dåligt aktiv här på bloggen och märker att jag inte har rapporterat hur det gick på Kronobergsmässan 21 november, en dryg månad sedan redan! (Rimmar, ser ni det? Tränar inför nattens julklappsrimmande...). Det gick i alla fall bra, jag sålde mer än föregående år, vilket inte är så mycket att skryta mer, ett drygt tiotal av mina egna och några av Caroline Hurtigs. Men fick även trevliga nya bekantskaper och tre nya böcker med mig därifrån.

Har påbörjat läsningen av alla tre faktiskt.
Den till vänster är så tunn att den passar att ha med sig när man ska till någon läkarmottagning (vilket jag gör rätt ofta, med maken).
Den i mitten är på engelska och lite svårläst emellanåt för tekniska beskrivningar, men annars spännande nog.
Den till höger läser jag högt ur för maken - men gjort paus nu för att läsa Per Jensens Hunden som skäms, som jag köpt av en jultidningsförsäljande grannflicka.
Får väl bli recensioner på dessa så småningom.

Min käraste, alltid helhjärtat stöttande syster Anna dök upp på förmiddagen och höll mig sällskap samt gjorde sitt bästa för att locka köpare. Och efter lunch hade jag hjälp av min likaså älskade dotter Caroline och hennes sambo Björn, som hjälpte mig resten av bokmässedagen.

Det gjorde att jag fick uppleva skillnaden igen på att stå bakom bokbord och att passera framför... Jag är nog lika kass på bådadera. Är inte särskilt förtjust eller duktig på att bjuda ut mina egna böcker, lättare med min förlagskollegas trilogi. I år hade jag en korg med egenskapade julkort och julklappsadresser som min gamla klasskamrat EvaBritt har skickat mig stämningsfulla foton för (se nedan). Till min uppriktiga och stora förvåning fick jag inte sålt en enda av dessa billiga kortpåsar. Ett par stycken bläddrade lite, en frågade om de var självhäftande, men ingen ville köpa. Jag som tänkte att just detta skulle dra folk fram till min del av bokbordet.
Finns väl alldeles för mycket av den varan antar jag.
Med på bilden är också Björns kusin Mikael, längst till höger. Alla tre har egna bokprojekt på gång som jag önskar dem all lycka med!

Att gå runt bland alla författarkollegors bokbord är ett tveksamt nöje. Man skulle vilja köpa mycket fler böcker, men jag vet ju att tiden inte räcker till att läsa allt. Och då är det svårt att alltför intresserat studera de olika verken. Man vill ju inte se ut som att "njae, den där boken verkar inte vara nåt av intresse". Och jag lyckades missa alla seminarier och författarsamtal.

Detta att delta i bokmässor är verkligen något man inte blir expert på så där i brådrasket, krävs nog mångårig träning! Till hösten blir det den största utmaningen av alla, då ska vårt förlag Antares vara med på Stora Bokmässan i Göteborg (eller "vårt", det är Caroline Hurtigs förlag. Och hon är snäll nog att ge ut mina böcker också).

Men nu ska jag ägna mig åt familjen och förberedelserna inför den snart infallande julaftonen.

En riktigt härlig och mysig GOD JUL
och ett GOTT NYTT ÅR fullt av roliga händelser
önskar jag alla läsare av såväl mina böcker som denna blogg!


2 kommentarer:

  1. Har sålt tre böcker. En av varje =) <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra! Kanske Bokhörnan får leva lite till då...

      Radera