torsdag 29 oktober 2015

Sociala medier... en djungel!


Ikväll har jag i efterhand lyssnat på ett strålande webbinarium med författaren och egenutgivaren Kim M Kimselius. Jag fylls av motstridiga känslor efter detta. En viss energikick blev det ju, en lust att spotta upp mig vad gäller bloggen framför allt. Den har jag inte lagt så mycket tid på de senaste månaderna. Inte prioriterat tillräckligt högt kanske.

Samtidigt känner jag mig rätt hopplöst efter här. Sociala medier... Det är ju en djungel! Eller det är som ett marknadstorg fyllt av stånd, försäljare och kunder om vartannat, röster på olika språk, massor av intryck. Vart ska man vända sig? Var ska man börja? Ståndet därborta med färggranna t-tröjor kanske? Eller det där med de vackra och praktiska korgarna?

Slut på liknelserna nu, det har jag förresten skrivit om tidigare i höst... Kim hade många bra synpunkter. Ska nämna en del. Men blir det inte korrekt återgivet är det inte Kims fel!

En egen hemsida måste man absolut ha, det verkade vara det viktigaste av allt. Och där ska finnas vissa givna flikar och länkar. Till exempel fakta om en själv, bra foton, kontaktuppgifter, länkar till Facebook mm, köpfunktion, självklart information om ens böcker ...

Blogg är också lite av en nödvändighet. Där ska man tänka på att namnet man sätter på bloggen kommer finnas kvar "i evighet". (Kanske det inte var så smart att jag valde Porten, som bara är titeln på min första bok. Å andra sidan återkommer denna Port och andra i alla mina böcker). På bloggen ska man berätta om sitt skrivande och om sin (nästa) bok redan från det man skrivit första meningen!

Facebook: Kim tycker man kan ha en Facebooksida per bok. Det har inte jag. Bara en personlig (Astrid Wiking Ahlberg) och en som författare (Astrid Ahlberg-författare). Sedan har ju förlaget en FB-sida också. Man kan gärna gå med i flera FB-grupper med likasinnade och skriva flitigt. Men utan att göra reklam för sina böcker...

Twitter är ju ett medium där man ska uttrycka sig kortfattat. Jag har ett konto där, eller vad det heter. Min dotter har fixat så att det syns på Twitter när jag skriver ett nytt blogginlägg här. Men själv går jag aldrig in där! Känns som nattsvag is att ens försöka.

Instagram... Det är ju bilder, eller hur? Som man bara kan lägga upp/gå in på via mobilen. Inget jag testat, eller alls behärskar. Man ska väl ha en app då förstås ...

Pinterest, Goodreads, Google+, Linkedin ... Helt okänd mark för mig.

Andra bokbloggare däremot har jag bättre koll på. Flera av dem har skrivit recensioner om mina böcker. Till exempel Kim Kimselius, Eva Ullerud, Fantasygrottan, Yohanna ...

Detta var väl det mesta av alla alternativ som Kim tog upp. Själv lägger hon ett par-tre timmar varje dag på att "socialisera sig", om jag uppfattade det rätt. Jag lägger kanske max 30 min.

2 kommentarer:

  1. jo men visst är det en djungel, min rekommendation till dem som är nybörjare, har begränsat om tid eller helt enkelt inte är så mkt för soc medier: satsa på ett medie, välj det som känns lättast och skriv där. hoppar man runt bland för många och inte har tiden att uppdatera överallt blir det lätt pannkaka av allt :-)
    själv började jag med fb som tog en tid att lära känna, sedan satsade jag mer och mer på min blogg, nu har jag det mesta, instagram, twitter, linkedin, pinterest mm. men satsar ändå mest på bloggen o fb, funkar bra för mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara man inte ägnar för mycket tid åt sociala medier på bekostnad av sitt författande ...

      Radera