torsdag 25 juni 2015

Författandets olika faser

Under kvällspromenaden denna dag kom jag att tänka på hur mycket som har hänt med mitt skrivande sedan jag började med mitt första manus Porten hösten 2010. Då var min tanke mest bara att skriva för mitt eget nöjes skull. Eller snarare att skriva för att må bättre. Verklighetsflykt mer eller mindre. Makens hälsa försämrades alltmer och det fanns även andra dystra moln på min levnadshimmel.

När jag väl kommit igång var jag fast. Hade aldrig trott att det skulle vara så givande och så spännande!
Men så okunnig jag var om vad som händer sedan, när man har sitt manus och tycker det är klart för tryck. Okunnig och naiv.

Ja, vad gör man? Jag skickade in manuset till tre olika förlag. Inget napp, ja jag fick inte ens svar från två av dem. Troligen för att manuset var så tjockt, föreställde jag mig, ingen av förlagets lektörer ville väl ta i det med tång ens...
Men familjen och mina syskon manade på och så småningom blev det egenutgivning istället.
Vilket jag inte ångrat!

Men även här finns det faser att gå igenom, lärdomar att lära.
Ska man välja ett förlag som tar rejält betalt men som i gengäld sköter en del av det praktiska?
Eller ska man satsa på att lära sig hantverket och fixa allt själv?
Jag har provat bådadera och ingetdera hade varit möjligt utan min kära dotters hjälp och senare råd och tips via föreningen Egenutgivarna. Numera är det min förlagskompis Caroline Hurtig med Antares förlag jag samarbetar med och vi kompletterar varandra perfekt!

När jag hör andra författare berätta vad skrivandet betyder för dem och hur de bär sig åt, så förundras jag över hur olika det kan vara.
Somliga vet precis vad som ska hända och hur det ska sluta från det att de börjar på sidan 1. Gissar att det är nästan nödvändigt för deckarförfattare.
En och annan skriver ihop sina favoritscener allra först och sparar det tråkiga ihoptråcklandet till allra sist.
För mig personligen är det nästan som att läsa en bok någon annan skrivit. Jag har ett hum om personer jag vill ha med och en tanketråd om handlingen - men inte mycket mer än vad som kan stå på i baksidestexten.

Men det viktigaste är ju slutprodukten, den färdiga boken. Hur man tar sig dit är en personlig ensak!


På fotot ovan står skogen i brand ser det ut som på Portens framsida - en effekt av belysningen. Jag har bara detta foto som jag smusslat mig till. Lite genant ju att fota sin egen bok på biblioteket... Men fick ju passa på när den för en gångs skull fanns inne, för det mesta är båda exen utlånade!

2 kommentarer:

  1. 1. Rätta till den kursiva texten!
    2. O va kul att de är så mycket utlånade så de inte alltid finns inne =).
    3. Bra om man inte har allt helt klart för sig i förväg när man skriver. Då kan man ju låta sig påverkas av t.ex. sin syster =) =) =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1. Fixat, tack!
      2. Ja, och så lätt det gick att slå upp den, som om många läst... :-)
      3. Jomenvisst :-D

      Radera