söndag 1 mars 2015

Klarhet av Lisa Westerlund - recension

I slutet av januari hittade jag ett bokpaket i brevlådan. Alltid spännande! Det visade sig innehålla ett recensionsexemplar av boken Klarhet,  av en för mig okänd författare, nämligen Lisa Westerlund. Boken är utgiven på Lava förlag där ni hittar ytterligare information.

Boken kan köpas från bl.a. Bokus och Adlibris .

Efter att tidigare i vinter recenserat en fotobok om cancer och en roman om alkoholism, så får jag erkänna att det kändes lite motigt att nu ta itu med en om kvinnomisshandel... För det är detta som Klarhet handlar om. Men jag kom snart in i boken och trots det tunga ämnet var den inte alls trög att läsa.

Handlingen i korthet: Klara är förälskad i Rickard och till en början är han öm och kärleksfull tillbaka. Men med tiden börjar han visa upp helt andra sidor, blir alltmer hårdhänt och krävande. Kärlekssagan byts mot fysisk och psykisk misshandel. Räddningen för Klara blir de två nya vänner hon får i den äldre kvinnan Leila - som driver caféet Klarhet - och den unga Astrid. De hjälper henne att fly från Rickard och att iscensätta en hämnd som sånär leder till katastrof.

Lisa Westerlund beskriver trovärdigt hur ett förhållande kan innehålla misshandel från den ena partens sida, och ändå bestå. Hur svårt det kan vara för kvinnan (för det är det ju i regel) att göra sig fri, både rent praktisk och mentalt. Att bortförklara och förlåta blir en vana. Det är lätt att fästa sig vid de kvinnliga huvudpersonerna och fångas av beskrivningen av deras olika liv. Även Leila och Astrid har bekymmer att brottas med.

Så om handling, miljö och personbeskrivningar har jag bara positivt att komma med. Likaså framsidans foto, vilket syftar på en speciell händelse i boken. På lappen på sopsäcken står det "Man slår inte den man älskar", riktat till ... ja vem tror ni? Rickard förstås.

Lika okritisk och positiv kan jag inte vara till själva upplägget av texten. Det är inte alltid klart och entydigt vem som säger vad eller vem som åsyftas i olika sammanhang. Man kan lista ut det men det väcker en viss irritation hos mig att behöva agera detektiv. Ja, jag vet att jag är petig, men jag har mina käpphästar*... En enkel sak att tänka på är att om en person har en replik, är det bäst att man byter till ny rad när man skriver om en annan karaktär, med eller utan motreplik.

exempel:
"blablabla?" (fråga från Leila till sin lilla dotter)
"Nej mamma." Leila log så där nöjt som en förälder som tror sig ha vunnit över sin treåring ...(blabla) Men treåringen rörde sig inte ur fläcken. "Älskling?"

Så här vill jag ha det:
"blablabla?"
"Nej mamma."
Leila log....ur fläcken. "Älskling?"

Finns även andra oklarheter vad avser byte av scen/tid och perspektiv.
Men slutintrycket blir ändå att detta är en bok jag kan rekommendera, om man har intresse för detta viktiga ämne!

Tillägg:
Boken har fått mig att fundera över hur det över huvud taget kan uppstå sådana här parförhållanden. Varför stannar kvinnan kvar? En första spontan reaktion de flesta av oss säkert får, är att jag skulle minsann aldrig finna mig i något sådant! Aldrig att en karl skulle få misshandla mig, jag skulle lämna honom med en gång!
Men kanske det inte är så enkelt. Det finns ju grader. Kanske vi kan acceptera en del smärta - fysisk eller psykisk - från den vi älskar så länge vi har illusionen av att den andre ändå känner kärlek tillbaka, behöver oss. Den man älskar agar man - något ligger det kanske i det gamla bibelspråket.

*Mina käpphästar:
1. Språket ska löpa smidigt och osynligt, som när handen glider längs ett välslipat räcke när man springer nerför en trappa.
2. Handlingen ska vara lagom utsmyckad, som en julgran, varken kal eller alltför snålt dekorerad eller överlastad av julpynt.
3. Texten ska vara snyggt uppställd, med radbyten och nya stycken på lämpliga ställen. Inga missförstånd eller behov av gissningar/detektivarbete ska finnas.

1 kommentar:

  1. Och det är exakt därför jag är så innerligt lyckligt lottad att just du är min redigerare :-)
    På grund av att du är petig som du säger!

    Boken verkar spännande! Vilken lyx att få recensionsexemplar i brevlådan :-D

    Kram

    SvaraRadera