tisdag 31 mars 2015

MTM - vad är det?

För ett par veckor sedan hade jag ingen aning om att det finns något som heter Myndigheten för tillgängliga medier. Men nu vet jag! Letar man rätt på deras hemsidan, kan man läsa följande:
Myndigheten för tillgängliga medier, MTM, tillhör Kulturdepartementet. Vårt uppdrag är att vara ett nationellt kunskapscentrum för tillgängliga medier och arbeta för att alla ska ha tillgång till litteratur och samhällsinformation utifrån vars och ens förutsättningar, oavsett läsförmåga eller funktionsnedsättning.
Fortsätter man att läsa på MTMs hemsida, får man veta mer:
Vår verksamhet består bland annat av produktion och distribution av talböcker och punktskriftsböcker samt lättläst litteratur. MTM är de svenska bibliotekens lånecentral där det digitala biblioteket legimus.se är navet i verksamheten. 
Varför tar jag upp detta? Jo, det är nämligen så att - hör och häpna - mina två utgivna pappersböcker Porten och Delad identitet numera är inlästa! Någon som själv är synskadad eller har en anhörig/assistent till hjälp, har begärt att få tillgång till just dessa böcker som talböcker.


När jag fick redan på detta kändes det faktiskt ännu större än att mina böcker nu finns i dubbel uppsättning på stadsbiblioteket i Växjö. Där de förresten verkar vara utlånade för jämnan. Jag brukar titta efter dem varje gång jag är på biblioteket. Sist jag var där tog jag mod till mig och frågade en bibliotekarie om de kanske var inlämnade på inplastning eller något sånt. Men nehejdå, de var utlånade!

Men tillbaka till talböckerna. Om man går in på Legimus.se kan man lyssna på ett smakprov på någon av böckerna, bäst gillar jag Portens uppläsare, som är en kvinna med det ovanliga namnet Lo Tamborini. Tyvärr är det bara synskadade eller andra med något läshinder, som kan få tillgång till talböckerna via sitt bibliotek. Och så jag som författare förstås.

Det är inte bara mina två som blivit talböcker. Min förlagskamrat Caroline Hurtigs två första böcker Ödesgudinnans val och Månfolkets land har också blivit inlästa. Så småningom kommer förresten min recension på hennes tredje, helt färska bok Tjurnatten. Fängslande och mycket läsvärd kan jag säga redan nu, särskilt för de som läst hennes andra böcker då man i Tjurnatten får veta bakgrunden till hur Saga blev skyddsängel.

Avslutar med ett exempel på hur katter hela tiden testar nya liggplatser, i alla fall våra! Detta ser både hårt och trångt ut och Poca vänder dessutom ryggen mot den intressanta gårdsplanen. Men han är en tuff katt som inte drar sig för utmaningar, det syns på högerörat som numera inte är spetsigt längre. Han har troligen varit i slagsmål, trots att han är kastrerad. På bilden ser man även min Egenutgivarpärm. Kan därför passa på att berätta att jag inte längre ingår i styrelsen för denna intresseförening. Så nu får jag mer tid över för skrivande!



3 kommentarer:

  1. Det var bland annat detta som Jesper och jag skrev om i vår miniuppsats. Vi hade heller ingen vidare koll på rättigheter och tillgångar till talböcker och hur lätt det faktiskt är att skapa en talbok. Alla har dock möjlighet, enligt en ur bibliotekspersonalen på stadsbiblioteket som vi intervjuade, att låna talböckerna, så det ska visst gå. De är dock i första hand till för synskadade, naturligtvis. Jag skulle kunna mejla intervjun som vi gjorde om du vill. Den handlade nästan uteslutande om talböcker och MTM.

    SvaraRadera
  2. Ja. jättegärna! Kanske kan jag publicera den här...

    SvaraRadera
  3. Du får jättegärna publicera intervjun här.

    SvaraRadera