söndag 15 februari 2015

Att hitta tråden igen

Jag är igång med skrivandet igen! Eller... jag försöker i alla fall. Det har gått nästan femton månader sedan jag skrev i något av mina manus sist. Om man inte räknar redigeringsändringar, vilket är vad jag ägnat mig åt dessa många månader. Nu har jag bestämt mig för att det är hög tid att sätta igång igen. Jag har valt manus nr 5, med arbetsnamnet Den tunna hinnan. Det är det manus som jag hunnit längst på av de tre jag påbörjat. Detta kommer bli en helt fristående bok och förhoppningsvis inte så tjock som Porten. Jag gissar att det är högst en fjärdedel kvar att skriva.

Men fy sjutton vad det är trögt!

Jag har ändå läst detta manus högt för maken under januari och har fräschat upp minnet. Ändå måste jag backa tillbaka gång efter annan för att kolla upp detaljer som fallit ur minnet. Som exempelvis: När gav sig Leira och byledaren iväg? Var det efter frukost eller senare på dagen - när är det rimligt att han återvänder? Utan henne förstås, det är en viktig detalj jag inte missar. Och Moran, vet han var Shairams tält ligger?

Tyvärr har jag inte tillstymmelse till nedskrivna stolpar för vad som ska hända. Jag har bara suddigt för mig hur boken ska sluta. Det får jag ångra nu. Jag rekommenderar INTE att man gör så långa uppehåll i sitt skrivande.

Samtidigt känns det väldigt bra att ha satt igång igen. Jag har skrivit en halv sida i alla fall denna kväll. Hälften av sidan 231... Jag har ingen brådska - den bok som står i kö för att ges ut i år är del 3 i serien om Ön, detta manus får vänta på sin tur!



Sportlov för många skolbarn nu. Själv bjöd jag maken på het choklad med vispad grädde och chokladspån häromkvällen. Gott!

4 kommentarer:

  1. Vad härligt att du har kommit igång igen :-D

    SvaraRadera
  2. Mmm. Man lär så länge man lever. Nu vet du till nästa gång att du måste göra lite minnesanteckningar. Utifall att (Gud förbjude) det blir ett längre uppehåll. Applåder till dej =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att veta är en sak, att göra en annan :-/

      Radera