torsdag 15 januari 2015

Fett är bra!

Idag har jag valt en utmanande rubrik, eller hur? Och en som inte har något med författande att göra, i alla fall inte av fantasyböcker ... Men jag har faktiskt stöd för detta påstående. Ur två synvinklar.

1. Jag har stått på LCHF-kost nu i två år. Om någon inte vet vad denna förkortning betyder, så är det engelska, Low Carb High Fat. Alltså lite kolhydrater och mycket fett. Jag drar inte det vetenskapliga här, det finns massor på internet, utan berättar bara mina personliga erfarenheter.

Första månaderna gick jag ner 5 kg. Det var vad jag ville, tyckte var lagom för mig. Visserligen vägde jag bara 57 kg före första barnet, 59 före det andra för att sen nu när tredje och yngsta barnet fyllt 20 ha nått en snittvikt på knappt 70 kg (efter LCHF). Men det får räcka så. Får stöd i punkt 2.
Jag håller mig inte strikt renlärig utan det blir en del undantag, vilket är okej när man inte vill fortsätta gå ner. Detta är en kost jag trivs med, att inte behöva snåla med grädde och feta ostar. Bådadera så bra smakförstärkare. Däremot skär jag fortfarande bort fettkanterna på skinka och annat kött, vilket äcklar mig.

Man håller sig mätt längre på en fettrik måltid. Jag äter numera bara 4 måltider per dag och äter inget däremellan. Dricker te om jag blir lite sugen. Att undvika snabba kolhydrater går bra. Det enda jag saknar på allvar är egentligen bröd. Så till kvällsmat fuskar jag med 1 skiva Finn Crisp med Philadelphiaost och Brieost på, en härlig kombination! Pasta trodde jag skulle vara svårt att leva utan, men det har gått bra. Istället har jag upptäckt massor av jättegoda grönsaker och rotfrukter. Till exempel gulbetor och zucchini. Istället för att som förr ha max ett par grönsaker per middag, har jag nu flera stycken, snarare fem-sex.

På detta mår jag bra tycker jag. Lugnare mage. Går inte och känner mig ständigt hungrig som när jag bantat tidigare på för lite mat. Farhågor om vad denna kost leder till på lång sikt har dämpats och allt mer talar för att det är ett bra val. Jag kollade upp mina kolesterolvärden häromveckan. Det totala låg högt, 8,2, men det beror på att det goda kolesterolet, HDL, var så fördelaktigt högt. Enligt Kostdoktorn (som jag har förtroende för) kan man vara lugn om det totala kolesterolvärdet delat med HDL ligger under 5. Min kvot ligger på 2,1. Så jag är lugn och nöjd! :-)

2. Eftersom jag är 60 fyllda ligger klimakteriet bakom mig. Inget jag sörjer över. Men jag har funderat en del på vad som händer med kroppen, med hormonerna när äggstockarna lägger av. Googlade igår och hittade en del intressant. Östrogennivåerna sjunker vilket bland annat gör slemhinnorna i slidan tunnare och skörare. Man får lättare urinvägsinfektioner. Men detta motverkar man enkelt med östrogenvagitorier två gånger i veckan. Finns receptfritt och anses helt ofarligt.

Men det intressanta i detta sammanhang är detta: Östrogen bildas också i fettvävnad från förstadier tillverkade av binjurarna! Mulliga kvinnor har därför ett visst skydd mot krämpor och besvär som har samband med sjunkande hormonvärden. Det är alltså en fördel att ha några extra kilo fett när man passerat klimakteriet. :-)
Dessutom läste jag i vår lokaltidning idag att forskning visat att normalviktiga personer som lever ett stillasittande liv  löper minst samma risk att dö i förtid som en fet person som är fysiskt aktiv. Dubbelt så många dör av brist på motion som av fetma står det också.

Så jag bryr mig inte om att jag väger 12 kg mer än när jag var 35 år. Eller att jag har lite valkar om midjan och stabbiga lår. Och min välstoppade ända är skön att sitta på!


2 kommentarer: