fredag 23 januari 2015

Ett och ett halvt ord som försvunnit

En av mina läsare - som enligt egen uppgift läser väldigt noggrant och långsamt - gjorde mig idag uppmärksam på ett fel i min andra bok, Delad identitet.
Inte roligt.
Nä, verkligen inte alls roligt! Fast bra att veta om.
Så alla ni som har köpt boken och läser detta... på sidan 187 saknas ett och ett halvt ord. Och en punkt.

Jag fick leta i gamla manus för att hitta vad som fallit bort. Då och då har jag av olika anledningar bytt namn innan jag jobbat vidare, så det finns flera varianter av manus mer eller mindre färdiga. I ett från februari 2014 hittade jag det äntligen.
Det som saknas är:
a gäst.

Nu står det så här:
... Resten av dagen kunde hon ägna sig åt hästarna och gårdens ny
Sen fortsätter det på nästa rad med något annat, här ovidkommande.
Det ska alltså stå:
... Resten av dagen kunde hon ägna sig åt hästarna och gårdens nya gäst.

Vart tusan har detta tagit vägen? En bokmal som gnagt bort det? Ett datavirus som införlivat det i sitt RNA? Ett förhastat klick på Deleteknappen från författaren?
Verkar så osannolikt att jag skulle ha råkat radera ett och ett halvt ord och en punkt, men hur har det annars gått till?

Nåja. Jag får väl vara glad att det var så lite som saknas. Alldeles för lite för att jag ska skriva ut en rättelse och bifoga varje ex. Faktiskt kunde jag ju för hand lägga till det som saknas... Kanske ska jag be min snälla utgivare Caroline Hurtig att göra ett litet tillägg med prydlig kulspets på s 187, hon har nämligen de flesta av mina böcker i sitt förlagslager. Vad tycker ni?

I vilket fall - jag kommer inte vara lugn igen förrän min noggranne läsare avslutat sitt lusläsande. Tänk om det är fler hål i ordväven...
Kommer att tänka på de där små, små hålen som uppstår i vissa tröjor typ t-shirts. Som om de träffats av svetsloppor. Eller provsmakats av tygmalar.
Ordälskande ohyra.
Ord-malar.
Bokstavs-malar snarare.

*********

En helt annan sak. Dagens författare på Egenutgivarna.se är en ny medlem, Per Haaland. Verkar mycket intressant! Jag kan rekommendera ett besök på hans originella hemsida, som jag själv skulle vilja ta mig tid att utforska närmare!

För övrigt är det skönt med lite vinterväder! Även om jag saknar solen.


2 kommentarer:

  1. Jag vet om två fel i Månfolkets land. Ett där det står fel namn och ett där ett ord fallit bort. :( Man blir galen, framförallt eftersom vi tillsammans gick igenom den så noga i somras att det känns så fruktansvärt retligt att såna saker slinker igenom. :(
    Tror att många inte reagerar på såna fel, det är skillnad på en liten knasig mening någonstans i boken mot att det finns fel på var och varannan sida. :-P
    Som ÖV tex.... :-P Hade jag haft råd hade jag tryck upp en ny upplaga men ska iafl satsa på eboken!

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Ja du har förstås rätt. Rätt omöjligt att få det helt felfritt. Och det är bara en enda läsare som hört av sig... Hela boken är på drygt 150 000 ord så det blir väääldigt lite fel om man ser det så.Jag menar, massor av ord som är helt rätt! :-)

    SvaraRadera