onsdag 24 december 2014

Udda eller maka...

Det är julaftonskväll. Vi har doppat i grytan och ägnat ett par timmar åt paketöppning inklusive rimuppläsning. Nu skramlar vi nötter. Ett tillfälle att särskilt sakna barnens farmor. Hon som visste hur allt skulle vara, kunde alla traditioner och höll hårt på dem. Visst suckades det ibland i smyg, men vi märker nu att vi gärna håller fast vid i alla fall de flesta av de invanda mönstren.

Men nu har vi stött på problem. Trots alla år av träning kan vi med gemensamma krafter bara komma ihåg kanske hälften av alla "verserna" i den gamla leken "skramla nötter". Den börjar (tror vi) så här:
- Jag kokar kaffe, säger den första i ringen och skramlar med ett antal av sina tio hasselnötter mellan kupade händer.
- Det gör jag med, svarar nästa.
- Hur många bönor lägger jag på?
Den tillfrågade ska nu gissa sig till av skrammelljudet hur många nötter den kaffekokande personen döljer i sina kupade händer. Blir det rätt får han dem alla. Blir det fel får han ge bort skillnaden.
Och sedan fortsätter det så varvet ut. Nästa varv blir det en ny fråga. En lyder: Udda eller maka, lika många tillbaka. Där kan man förlora hela sitt lager om man gissar fel...

Min fråga nu till mina läsare är: kan någon av er denna gamla lek? Google har inte kunnat ge oss svar på vilka frågor vi glömt. Så vem kan?

Jag önskar er alla en fortsatt skön och mysig julhelg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar