lördag 20 december 2014

Släng mer och spara mindre!

Det finns Samlare och Sparare. Det är inte samma sak. Jag tillhör definitivt den senare kategorin. Givetvis finns det även Slängare och Slösare, men dem struntar jag i nu. Sparar gör jag litegrann bara, på kor och drakar. Mycket inaktivt, särskilt det förra, som jag har lite för många av. Drakar vill jag gärna ha fler av, bara de inte är eldsprutande!


Men nu tänker jag på ovanan att Spara. I garaget har vi ett tiotal flyttkartonger med minnen från min svärmors liv. Hon sparade på ALLT. Och hade ett stort hus med rymliga vinds- och källarutrymmen, förutom uthusen. Maken och jag åtog oss att gå igenom dessa minnen och slänga det mindre intressanta. Första lådan tog vi oss an med en viss entusiasm redan samma vinter hon lämnade oss. Även andra och tredje är hyfsat sorterade och mycket slängt. Men nu har lusten att fortsätta alldeles lämnat mig. Och maken vill helst ha min hjälp. Så där står de nu, instuvade under bordtennisbordet och staplande längs en vägg så man knappt vågar köra in bilen.

Våra egna minnen har vi begravt nere i vår varma husgrund, tror det också kallas krypgrund. Det är i alla fall enda sättet att ta sig fram på därnere. Krypandes. Gärna med pannlampa för det är långt mellan lampgloberna. Dessutom skyms ljuset av alla staplade kartonger och pinaler. Här finns förutom egna minnen även barnens... Lådvis med leksaker, barnböcker, skolpapper, teckningar, halvslitna skolväskor, videoband, babytillbehör ... Det finns även mycket sparat i ett par garderober uppe i huset. Gamla brev, våra egna barndomsminnen, kläder som inte används ...

Ett råd till alla yngre, där det inte är försent... Tänk er för en extra gång när det gäller att spara på ägodelar. Tänk kvalitet inte kvantitet. Så ni inte hamnar där jag är nu, med alldeles för mycket sparat. Jag inser alltmer att jag inte vill ägna min ålderdom - vilket hemskt ord! Menar mina gyllene sista decennier - åt att sitta i en soffa och gå igenom gamla minnen. Varken egna eller andras. Jag vill hinna uppleva nya äventyr! Leva i nuet! Skapa nya, färska minnen!

Det blir för trist med bilder på kartonger och lådor, så det får bli lite kor, drakar och annat, där de käraste är de jag fått av mina barn, givetvis!




4 kommentarer:

  1. Du har flyttat alldeles för lite. Och det är väl vällovligt, att trivas och må bra där man är. Men ... jag som har flyttat ett otal gånger i mitt liv har fått gyllene tillfällen att sortera och slänga sånt som jag inte behöver. Och det har blivit mer och mer för varje flytt. Nuförtiden tycker jag att jag är duktig att förebygga att det blir nåt som måste slängas. Dvs jag tänker mig noga för när jag sparar något.
    Jag kan dock förstå dig att det blivit så mycket sparat, för det är inte roligt att röja.
    Trevligt helg på dig i vilket fall som helst

    SvaraRadera
  2. Ja du har rätt, jag har inte flyttat så ofta. Ändå kan jag ibland gräma mig över barndomsminnen som slängdes eller gavs bort när jag efter gymnasiet flyttade med familjen från Piteå till Småland. Särskilt min Skipper-docka och ett par andra favoritdockor med kläder.

    SvaraRadera
  3. Släng allt som du inte tittat på eller eftersökt de senast tre åren!
    Låt barnen ta vad de vill ha först. För VAD ska du/ni ha svärmors minnen till? Och tänk på att inte lämna en massa "bråte" i arv till barnen. Släng!!!

    SvaraRadera
  4. Hårda bud... Känns som att det är försent redan.

    SvaraRadera