tisdag 9 december 2014

Julen närmar sig...

Dagarna blir fortfarande kortare och kortare. Mina hundpromenader kräver allt oftare pannlampa. Å andra sidan är det mysigt nu att vandra genom byn och beundra alla ljusslingor, adventsstjärnor och elljusstakar. Vi saknar gatubelysning så det är bara någon enstaka gårdslampa som konkurrerar. Här hemma har jag fått upp allt som ska lysa nu, utom adventsljusstaken. Den struntar vi i detta år. Inte så roligt när det nu bara är maken och jag kvar hemma. Vi skulle ändå inte komma ihåg att tända den.

Det behöver inte ta tid och kosta så mycket pengar för att skapa julstämning och mysfaktor i vintermörkret. Jag har tre enkla tips att dela med mig av, vilka visserligen inte har ett dugg med skrivande att göra men kan vara roliga att testa.

Istället för att binda en krans, eller köpa en färdig, väljer jag bara ut en flat, vackert förgrenad granruska, binder i ett gammalt rött sidenband - med guldtryck eftersom det kommer från en chokladask - som har en färdig rosett, och pryder med små röda bär som man kan köpa på ICA eller Konsum eller var som helst nästan. Hänger upp med ståltråd. Tar bara några minuter eftersom jag har allt samlat sedan förra året.






Hyacinter köper man ju gärna flera av, de är ju så billiga, någon tia på ICA.
Vackrast är de i grupp med andra blommor, men vill man ha dem i egen kruka, tillverkar man lätt en sådan. Skölj ur en mjölkkartong, skär bort översta delen, klä den med lämpligt julklappspapper, fyll upp med några cm grus i botten för stadgan och höjden och vips har man en mysig ytterkruka!

Slutligen tycker jag att jag fått till väldigt fina ljusslingor på glasverandan där vi har vita spetsgardiner året om, vilka täcker hela fönstren. Jag hänger upp slingan i ett enda virrvarr i gardinen, med gem. Utifrån ser det vackert "suddigt" ut. Från insidan är det inte lika snyggt men vad gör det!


2 kommentarer:

  1. Skrev en kommentar om hur fint du ordnat och att du ändå ska sätta upp adventsstakar med timer. Om inte annat så för grannarna som tycker om att gå förbi och se alla ljus. Men min utförliga kommentar försvann när Google begärde verifikation =( Hoppas det går nu =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du missförstår mej... Och det beror på att det inte finns något unikt namn för den traditionella adventsstaken med 4 stearinljus där man tänder ett nytt varje Adventssöndag... Många menar med adventsstake elstakarna man sätter i fönstren. Såna har vi flera stycken :-) Och ja, de går på timer.

      Radera