fredag 12 december 2014

Högläsning

Med två böcker ute är det nu den tredje jag polerar och putsar och donar med så den ska bli riktigt välväxt och frodig och aptitlig... Skrev färdig den för länge sedan och har egentligen redigerat den också, men det kan man göra flera gånger. Nu testar jag ett för mig nytt grepp. Jag läser högt. Inte för mig själv, det skulle jag aldrig ha tålamod till, utan för maken. Det blir en riktig mys-stund för oss båda mest varje kväll. Han har visserligen läst manuset men det är så länge sedan att han glömt det mesta. Och även för mig känns den spännande att återse.


När man läser högt är det svårare att missa fula upprepningar eller inte helt lämpliga ordval. Däremot är det sällan eller aldrig jag nu ändrar i handlingen. Den står sig bra. Jag kör med parallella spår, där jag introducerar två nya, viktiga karaktärer, som är otroligt olika varandra. Den ena en tuff tjej från vår värld med dåliga uppväxtförhållanden, den andra en skygg, skogslevande kvinna med unika förmågor från en helt nyintroducerad värld. Det är så roligt att få beskriva hur olika deras personligheter är, men hur man ändå kan känna varmt för dem båda.

Den manliga huvudpersonen Teo från tvåan, Delad identitet, har en av huvudrollerna även i trean. Han strular till det för sig, men det beror delvis på faktorer han inte rår över...

Denna min tredje del i serien om Ön har ännu inget namn. Det är verkligen jättesvårt denna gång! Samtidigt är det också den bok jag är mest förtjust i själv, mest stolt över! Kanske delvis därför det är så hopplöst att hitta ett namn som är tillräckligt bra.
Vi får se hur många som kommer så långt som till trean, hoppas det blir de allra flesta av mina läsare!



Spännande kvällshimmel när dimman smyger sig på från havet och nattmörkret följer tätt efter. Lite kuslig stämning som skulle passa Delad identitet. Tog fotot på hemväg från Julmarknaden på Nordens ark den 6 december. 

4 kommentarer:

  1. Ja. Något så simpelt som "Skogsfolket" gör ju inte trean rättvisa. "trädkramarna" för tankarna åt annat håll =). Tror nog att titeln kommer till dej som blixt från klar himmel.
    Bilden är verkligen dramatisk. Olika gråtoner. Fast det svarta är verkligen svart och det smyger sig in ett avvikande blåskimmer på himlen=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min trogna kommentator <3... Jag vill ha något som har koppling till tankeläsning. Och kanske den kraft det kan ha. Tankens kraft är det närmaste jag kommit men det duger inte. Låter inte lockande nog.

      Radera
    2. Tankens makt? eller något liknande kanske.... vill du ha en lång titel så kanske något i stil med "jag hör dig, även om du inte talar"
      "Talande tystnad" "Tysta tankar" .....usch nej jag är nog inte bra på det här :-P ska läsa hela och sedan kanske jag kan komma på något :-)

      Radera
    3. Tankens makt... Hm. Låter fortfarande lite som en handbok i mindfulness... Men tack för förslag! :-)

      Radera