fredag 12 december 2014

Har jag verkligen skrivit detta?

Har idag läst högt för maken igen, i nästan två timmar... Ur min Tredje bok, den utan namn som jag skrev om igår. Är förundrad över att jag skrivit detta... Tycker faktiskt det är så bra! Spännande och bra miljöer. Vill inte sluta... Även maken tycker det är riktigt bra. Men jag fick en smärre chock när jag upptäckte att de knappa 500 sidorna fortfarande var i A4. När jag gjorde om det till A5 blir det nästan 800 sidor... Porten, min första, som är i tjockaste laget enligt de som inte är vana fantasyläsare, är på 650 sidor. Det blir klara problem att trycka 800 sidor med mjuk pärm. Alltså får jag finna mig i att dela den i två delar. Finns en naturlig delningspunkt som visserligen inte är mitt i men strunt samma. Så får det bli!

Tror att jag dessutom ska försöka anpassa den till förstahandsläsare. Lägga till ett förord med Detta har hänt. Kanske jag även får lägga till några förklaringar med historiska upplysningar i texten. Målet skulle alltså vara att kunna sälja den som fristående också. För jag kan ju lätt inse att det inte är alla Porten-läsare som kommer hänga kvar via Delad identitet till Tredje boken. Och den är värd ett bättre öde!

Tredje boken består f.n. av tre delar. Den tredje delen börjar i en ny värld , med introduceringen av en ny huvudkaraktär. Ännu en kvinnlig, färgstark personlighet. Har döpt henne till Esmrinna. Kanske det är för svårt som namn, men hon får snart smeknamnet Esme. De andra två heter Sherádme och Alec (egentligen Alecsandra).
Märker att jag har svårt att släppa tankarna på dem, vill fortsätta läsa! Men maken har gått och lagt sig så jag får tåla mig till imorgon.

P.s. Inte alla läsare gillar serier... Läste just ett blogginlägg där bloggaren menar att de fortsatta delarna i en serie sällan är så bra som den första. I mitt eget skrivande gäller inte detta, anser jag själv och jag kan tycka att även andra författare bör utvecklas i sitt skrivande med tiden.



Vilket konstigt foto att lägga ut i bloggen, kan man tycka. Men titta noga! Den kraftiga tallen i förgrunden har växt upp genom hjulbanden på en gammal hästkärra - resten ligger i bakgrunden. Trädet kan väl vara 60-80 år eller något ditåt. När kärran hamnade där vete katten, ägaren måste rimligen vara död sen länge. Nu kan man i alla fall inte städa bort resterna utan att fälla tallen!

2 kommentarer:

  1. Längtar sååå efter treans båda delar som färdiga böcker. Har ju läst manuset men en riktig bok är ändå något speciellt =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snart blir det trångt i din affärsbokhörna haha!
      http://www.chocolat-antikt.se/p/bocker_27.html

      Radera