söndag 14 december 2014

Attityder

Fick en länk idag av en god vän till en bloggsida som tar upp det här med lycka och attityder. Fick mig att både fundera och till en del reagera tvärtemot. Till exempel detta med attityder. Om man intalar sig själv att man är olycklig, att livet är hårt, att det mesta går emot en, ja då blir det nästinpå självuppfyllande. Man hamnar på minus.

Visst, det har jag vetat länge. Går man och grubblar på hur tungt det är att leva, ja då blir det inte bättre. Om man istället koncentrerar sig på de goda sidorna, det som är positivt, även de små glädjeämnena*, ja då blir slutsumman en annan. Positiv.

MEN. Jag har en invändning. Lägger man hela ansvaret för sin egen lycka på sig själv, ja då blir det ytterligare en stressfaktor som tynger ner sinnet.
"Jag har mig själv att skylla att jag känner mig olycklig."
"Om jag bara intalar mig/inser hur bra jag i själva verket har det - ja då spricker molntäcket upp och solen skiner även på mig."

Så där himla enkelt är det ju inte!
Det finns faktiskt yttre faktorer vi inte rår över som ställer till det för oss. Och tack och lov för det! Att kunna skylla på något annat/någon annan kan vara en lättnad.
"Det är faktiskt inte mitt fel att jag har deppiga dagar."
"Jag KAN få må dåligt emellanåt utan krav på att rycka upp mig."

Personligen tycker jag att det allra viktigaste här är självinsikten. Att vara fullt medveten om orsak och verkan. Om att livet faktiskt består av plus och minus. Att det inte går att vara lycklig jämnt, inte ens nöjd för jämnan för det behövs motsatser för att se skillnaderna.

* Exempel på små guldkorn:
Mejlade en vacker motljusbild till vädersidan i lokaltidningen i fredags. Den var införd redan i lördagsupplagan och jag vinner en biobiljett!
Det är säsong för saffransbullar som jag älskar!
Kommer inte på fler exempel... Haha, så gick det med den ambitionen!


Vårt hus en decemberkväll. Ser så hemtrevligt och inbjudande ut med alla ljus. Man anar inte att vi bara är två som bor där numera... Plus 2 hundar, 2 katter och en himla massa fiskar!



4 kommentarer:

  1. Du har så rätt Astrid! Ibland blir jag så trött på alla glättiga tips om att lycka är nåt man får bara man är glad. Ibland är det skit utan att man kan göra nåt åt det och då kan man väl få tjura ifred! Så länge det inte går ut över nån oskyldig såklart.
    God Jul på dig förresten, din bok ligger hemma i söder och väntar på mig, ska bli spännande att ta tag i den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren Gisela! Detta var ett blogginlägg jag var tveksam om jag skulle publicera... nu får det stå kvar :-)
      Och en riktigt god jul önskar jag dej tillbaka! Hoppas du kommer gilla Delad identitet.

      Radera
  2. Håller med dig!
    Klart man måste få säga att det är lite skit emellanåt. Vem orkar vara glad och lycklig jämt?
    Så länge man inte fastnar i det negativa tänkandet kan man väl få sura lite. För man orkar ju inte vara sur och olycklig jämt heller. ;-)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst. Ibland är det nästan njutningsfullt att få vara riktigt nerdeppad, för det är så skönt när man blir tröstad... Om man nu blir det. Helst av nån som älskar en innerligt... Detta är så givande att skriva om i bokform!!

      Radera