söndag 2 november 2014

SISTERHOOD OF THE WORLD BLOGGER AWARD

Gabriella Poopuu Kjeilen har nominerat mig till Sisterhood of the world blogger award. Tack för det! Efter det har flera andra också gjort det.... Så jag har gjort min egen frågelista och struntar i att skicka vidare.



Vad man gör när man blivit nominerad:
1. Tacka bloggaren som nominerade dig, och länka till deras blogg
2. Ha med Sisterhood of the World Blogger Award-loggan i ditt inlägg
3. Svara på de 10 frågorna som du fått
4. Nominera 10 andra bloggare och fråga dem 10 frågor - det struntar jag i.
Varsågod om någon vill låna frågorna! Min egen frågelista som jag plockat från flera andras:

1. Vilken är den bästa boken du läst i år:
Vill nämna två: Månfolkets land av Caroline Hurtig och När minnen får liv av Malin K Eriksson. Månfolkets land är del 2 i Serien om Själarnas öden, en fantasy. Tycker väldigt mycket om Carolines böcker, passar min smak perfekt även om jag själv skriver rätt annorlunda. När minnen får liv är något helt annat. se länken till min recension. Intressant och kanske nyttigt att läsa något annat än fantasy ibland.

2. Vilken genre läser du helst?
Ja det är ju fantasy. Men gillar att då och då stoppa in något helt annat. När jag ska åka långt i bilen passar deckare bäst för att hålla mig pigg. Håkan Nesser är en deckarförfattare jag gärna lyssnar på.

3. Vilken genre vill du inte alls läsa?
Krigslitteratur. Och böcker och filmer om psykopater har jag svårt för.

4. Hur många böcker har du i din bokhylla?
Hundratals...Köper på mig för mycket. Vill ha ... Finns böcker lite överallt - vi har satt upp hyllor där det funnits lite utrymme över. En hel del ligger i källarförråd dessutom.






5. Hur stor är din "olästa böcker"-hög?
Har ett tjugotal på lager nu här hemma, sedan finns det fler jag vill läsa på sikt. Hinner inte alls läsa så mycket som jag skulle vilja. Prioritera, prioritera, prioritera ...

6. Vilken bok i din bokhylla har finast omslag?
Maria Bielke von Sydow påpekade så sent som igår hur viktig ryggen är - det är den man ser när boken står på sin plats i bokhyllan. Så sant! Min egen Porten ligger bra till där tycker jag.

7. Hur viktigt är omslaget när du väljer bok?
Numera är det andra kriterier än omslaget som gäller för mina val i de flesta fall, tex att boken är egenutgiven. Men rent generellt anser jag att omslaget är oerhört viktigt. Dock tycker vi ju olika så det som attraherar en person kan få en annan att ointresserat vända sig bort.

8. Vilken bok rekommenderar du ofta till andra?
Caroline Hurtigs böcker. Se även fråga 1.

9. Föredrar du inbundet, mjukband/pocket, ljudbok eller e-bok?
Egentligen föredrar jag inbundet, fast jag själv väljer mjukband till mina egna av mest ekonomiska skäl. Ljudbok är bra i bilen och på promenader.Tryckta böcker och ljudböcker ersätter inte varandra utan jag använder dem olika. E-böcker ... har en i min iPad som jag ännu inte läst. Sämsta alternativet för mig. Åldersfråga kanske?

10. Vilken är den bästa bok som gjorts som film i ditt tycke?
Sagan om ringen förstås. Fast Harry Potter ligger bra till också.

3 kommentarer:

  1. En filmatisering som jag verkligen blev glatt överraskad av, är Veronica Roth:s Divergent. Hoppas att det även blir film av fortsättningarna Insurgent och Allegiant

    SvaraRadera