torsdag 27 november 2014

Min favoritmusik

Musik är viktigt för mig. Har blivit det alltmer. Hänger ihop med mitt skrivande - ungefär samtidigt som jag började min blygsamma författarbana började jag också lyssna mer aktivt på musik. Har skrivit förut om min älskade iPod, nu död och om inte begraven så i alla fall återvunnen. Numera har jag istället min favoritmusik nedladdad i iPhonen, vilket betyder ca 500 låter, hälften av vad som rymdes i iPoden. Men alla 500 är klart inte lika bra. Jag har fixat en Favorit-lista med hjälp av en av mina döttrar (sån tur man har barn att be om hjälp!) samma dotter har visat hur jag köper hem enstaka låtar från iTunes. Kostar lite, 12 kr styck, men det är billigare än att köpa hela album om man inte gillar alla låtar. När jag sitter vid datorn kan jag istället söka på Youtube och välja spellistor med mina älsklingsgrupper.

Här är några av mina absoluta favoriter utan inbördes rangordning:

Eagles: Hotell California, One Of These Nights, New Kid In Town, Ol' 55, Tequila Sunrise, The Best Of My Love, Desperado, Wasted Time...
Genesis: Hold On My Heart, Calling All Stations...
Phil Collins: You'll Be In My Heart...
Chicago: Yoy're The Inspiration, If You Leave Me now, Hard To Say I'm Sorry... 
Paul Simon: Something So Right...
Moody Blues: Voices In The Sky, Isn't Life Strange, Question, And The Tide Rushes In, Are You Sitting Comfortably...
Elton John: Can You Feel The Love Tonight, Candle In The Wind...
Beatles: The Fool On The Hill, The Long And Winding Road, Here Comes The Sun...
ABBA: The Winner Takes It All, Thank You For The Music, Mamma Mia, Dancing Queen...
Biffy Claro: God & Satan
Imagine Dragons: Demons, Bleeding Out, Nothing Left To Say...
Michael Bolton: When A Man Loves A Woman...

Agneta Fälthskog uttrycker det perfekt i låten Thank You For The Music:
Nothing can capture a heart like a melody... Så sant det är! Musik kan skapa starka känslor och återuppväcka minnen, långt effektivare än ord och bilder!


Men en bild kan sätta fart på fantasin mer än någonsin musiken ... Ser ni slottet? Teleborgs slott i Växjö. Eller så är det ett sagoslott som vaktas av en eldsprutande drake ...

4 kommentarer:

  1. Ytterligare ett mästerligt fotografi taget i precis rätt stund :) En bra fotograf bemästrar inte bara det tekniska utan är också väl medveten om vilka motiv som fungerar eller inte. Jag säger det igen: du har en dold talang här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är själv förundrad över hur pass bra foton det blir med en mobilkamera... Tack för berömmet, Björn :-)

      Radera
    2. Ja, det var ett fint och spännande foto du tagit. :)

      Radera
  2. Håller med om det du skriver. Att skriva och lyssna på musik går lite hand i hand :-)
    Roligt att du listade mina favoriter Imagine Dragons med :-)

    SvaraRadera