söndag 9 november 2014

Egenutgivning

Ni som besöker min blogg kan knappast ha missat att jag är en så kallad egenutgivare. Med det avses att jag själv betalar för tryckningen av mina böcker, varav jag hunnit få ut två stycken hittilldags. Det finns både för- och nackdelar med egenutgivning, där de förstnämnda överväger, tycker jag.

Den främsta nackdelen är givetvis den ekonomiska risken man tar. Att lägga ut kanske femsiffriga belopp för glädjen att hålla sin egen bok i sina händer ... ja det är ett dyrt nöje om man inte hittar läsare som är beredda att köpa egenutgivna böcker. Den största fördelen är ju förstås att det blir av! Utgivningen alltså. Och att man själv bestämmer hur man vill ha det. Och när man vill att boken ska komma ut. Och hur många exemplar man vill ha. Och hur omslaget ska se ut. Och hur mycket tid och kraft man vill lägga på den viktiga marknadsföringen.

Jag har fått en länk till ett inslag i Smålandsnytt med två egenutgivande författare, vilka jag tycker beskriver så bra hur viktigt det är att ha möjlighet att ge ut sina egna böcker. Det är inget långt inslag, bara ett par minuter, så ta er tid och kolla på det här ...

Om man nu tycker att det verkar oöverstigligt att ge ut själv, så kan man få råd och stöd i föreningen Egenutgivarna. Jag har varit med i ett år och kan varmt rekommendera ett medlemsskap!

Ett boklager behöver inte vara märkvärdigare än så här, se nedan. Jag har utnyttjat min utflugna sons sovrum där det blivit en ledig plats efter skrivbordet han tog med sig till studentlyan. Köpte ett par lagerhyllor och packade upp mina två titlar. Fast de flesta exemplaren finns hos min förlagskompis på Antares förlag. Det är nämligen hon som sköter det mesta av marknadsföring och försäljning. För det är ingen dum idé att slå sig ihop med en annan egenutgivare, det kan jag varmt rekommendera, det med!


1 kommentar:

  1. Fint inslag med bl.a. Maria Bielke von Sydow! Ser fint ut med din bokhylla. =)

    SvaraRadera