onsdag 19 november 2014

"Är jag fortfarande vacker?" - bokrecension

För några veckor sedan fick jag ett oväntat bokpaket i brevlådan (bor på landet). Öppnade det och fann denna bok. Det visade sig vara ett recensionsexemplar. Jag kände mig först som helt fel person att skicka den till, jag som läser nästan enbart fantasy, som  är raka motsatsen till en bok om cancer. Fantasy är ju verklighetsflykt, det kan väl ingen förneka. Cancer ... ja det är så verkligt det kan vara. En verklighet man definitivt vill fly från.

Men jag började bläddra, läste lite här och där och förstod snart att detta är något så angeläget att jag inte kunde lägga den åt sidan. Cancer kan vi alla drabbas av. Alla känner vi någon som drabbats eller har en släkting som fått den diagnosen. Och alla är vi rädda att en dag råka ut för dessa den egna kroppens skenande vansinnesceller. Denna elaka sjukdom som inte tar hänsyn till vare sig ålder eller kön, familjesituation eller berömmelse. Som lämnar små barn utan mamma/pappa. Älskande utan partner. Föräldrar utan sitt allra dyrbaraste - det egna barnet.

Lite fakta:
Titel: "Är jag fortfarande vacker"
Författare: Cecilia Hedström
Förlag: Lava
Utgivningsår: 2014
Kort beskrivning: Fotobok som tar upp 24 kvinnors erfarenhet av cancer.
Pris: Ligger på 199-250 kr vad jag kunnat hitta. Mycket prisvärd med tanke på format och alla fotografier.
Säljs på Bokus, Adlibris och från författarens webbplats.

Fotografen Cecilia Hedström drabbades själv av cancer hösten 2012. Så hon vet vad hon skriver om. Det är ingen "utanför" som fått för sig att ta upp ett angeläget ämne. Istället har hon all den egna, tunga erfarenhet som behövs för att kunna presentera dessa sina 23 medsystrars upplevelser och tankar på ett sätt som varken är överdrivet känslosamt eller torrt vetenskapligt. Kvinnorna presenteras med foton, dels utan hår, dels med peruk eller egen stubb. De berättar själva, åtminstone förefaller det vara citerat direkt. Tyngdpunkten ligger till stor del på utseendet - som hur man upplevde förlusten av håret, det som är så intimt förknippat med vår personliga stil. Hur man valde peruk, eller avstod. Men även andra frågor besvaras, som första reaktionen vid beskedet och om det finns några fördelar med att få diagnosen cancer. Varvat med dessa intervjuer ligger kortfattade faktasidor.

Det har tagit mig lite tid att komma igenom denna bok, inte för att den är på något vis trögläst, utan för att man inte orkar med så mycket i taget. Eller rättare - det känns fel att ta emot flera av dessa berättelser på en gång. Av någon sorts hänsyn, eller aktning, valde jag att ta in lite i taget. Den kväll jag slog igen de hårda pärmarna efter att ha läst Avslutningen, hade jag tårar i ögonen.

Betyg? Tja, jag kan inte annat än ge mitt högsta betyg till denna viktiga bok. Den är så välgjord och vacker och angelägen och gripande och samtidigt ändå hoppfull. För man kan övervinna cancer. Eller snarare, man kan dra en vinstlott och gå vidare i livet. Förmodligen blir man aldrig riktigt samma person. Man får nog en ny inställning till livet, en insikt om vad som är viktigt.  Och jag tror att den kan vara nyttig att läsa även för oss andra, som (ännu) inte har fått diagnosen cancer.