måndag 6 oktober 2014

FFFF = Fy för fula fraktskador

Fick äntligen hem mina böcker i fredags. Alltså den del som jag vill ha själv, det mesta har gått till min förlagschef och marknadsföringschef och lagerhållare och distributör och goda vän Caroline Hurtig på Antares förlag.

Blir så ledsen när jag nu öppnar kartongerna. Anade det värsta redan när jag såg dem. De skickades
15 september och har sedan varit ute i Europa tills i förra veckan. Bland annat i England. Har bara hunnit/orkat gå igenom hälften men som man kan ana så är många av böckerna skadade. Så där tilltryckta i ryggslutet som man kan känna sig efter ett par timmars grävande i potatislandet.

Det blir till att skicka ett surt mejl till agenten för tryckeriet. Och jag gillar inte att vara sur och bråka och stå i. Men lyckligtvis så har de som gått till Caroline tydligen klarat sig fint. De var packade på pall, inte som lösa kartonger. De sändningar jag fått från Vulkans tryckeri, också i Polen, låg i kartonger som var hårt inlindade i stadig plast. Mycket bättre än bara paketband och tejp.

En betydligt roligare nyhet är att jag fått lösningen på vem som ligger bakom den vackra blombuketten jag fick i måndags! Den hade en etikett med texten "Grattis önskar Miranda m.fl." Miranda heter huvudpersonen i Porten. Efter nästan en vecka kunde maken inte längre hålla sig utan avslöjade att det var han som stod bakom! Det hade jag inte haft en tanke på ... Han fick i alla fall hjälp av den svägerska jag hade högst på misstankelistan.

***

BOKMÄSSAN börjar försvinna ur tankarna men om man kikar in på Björn Wiréns blogg kan man få en liten personlig rundtur på mässan i form av en kortfilm. Där medverkar även jag minsann! Och båda Carolinorna. Samt får man se Egenutgivarnas monter!

***

Nästa blogginlägg blir antagligen en recension av en av de bästa böcker jag läst på länge: När minnen får liv av Malin K Eriksson. Köpte den för kanske ett år sedan utan att ha en aning om hur bra den är. Ett gott exempel på att egenutgivna böcker kan vara mycket bättre än många konventionellt utgivna!


Vilka härliga höstdagar vi har haft! Denna i förra veckan bjöd på en glasklar vattenyta med spegelbild lika skarp som den verkliga.

2 kommentarer:

  1. Ajajaj! När jag får kartonger som ser ut så där, MÅSTE jag säga till leverantören. Tex. DHL. Det är inte egentligen tryckeriet som bär skuld utan fraktbolaget. Och mot dem får man verkligen spänna musklerna =(. Bra att du har bildbevis i alla fall. Kom de direkt hem till dej eller fick du hämta ut dem? Om det var hemleverans, borde fraktkillen ha noterat detta! Lycka till med att bråka...men som sagt. Börja med fraktbolaget.

    SvaraRadera
  2. Usch verkligen jättetråkigt :-(( Ska öppna alla mina paket idag och se om allt ser okej ut. Dom har inga fraktskador men ska kolla laminatet m.m

    Kram !

    SvaraRadera