tisdag 30 september 2014

Bokmässan och lite annat

Är tillbaka från stora fina staden Göteborg där den stora Bok- och biblioteksmässan lockat en massa besökare som vanligt. Och utställare. Vansinnigt mycket böcker av alla de slag. Så vem lägger märke till mina två som stod lite undanskymt i en hylla mot en montervägg?
Fick i alla fall tre ex sålda.
Men framför allt är ju detta en upplevelse av annat slag än en inkomstkälla. Jag har träffat en rad egenutgivande författare som jag tidigare bara sett på foto. Blivit några böcker rikare, men inte så många i år. Hann inte gå runt så mycket och tur är väl det - har så många olästa böcker på hög redan.


Tillbaka i Björnamo har jag nu fullt upp med inte bara mitt vanliga fiskjobb, utan även efterarbetet som kassör i Egenutgivarna. Det är min uppgift att se till att mina författarkollegor får ut sina respektive försäljningsinkomster. Det blir förstås en rapport till bokföringsfirman med.

Men mitt i allt fick jag igår ett telefonsamtal från en blomsteraffär. Jag hade en blombukett att hämta ut. Det händer inte ofta! Eftersom vi bor på landet kör de inte ut, men vad gör det. Ärenden till stan har jag minst två gånger i veckan.
Nyfiken var jag förstås på vad det skulle stå på lappen som var fästad bland blommorna:
"Grattis från Miranda m.fl."

Detta har satt myror i skallen på mig, för man kan ju tolka det som att det är från Miranda och hennes vänner som jag har skapat i min första bok Porten ...
Känner en Miranda men varför skulle hon skicka blommor till mig? Vet att hennes syster och mamma tycker mycket om Porten men tror inte hon själv har läst den.

Så imorgon får jag ringa blomsteraffären och snoka rätt på givaren...

Andra glädjeämnen är att man nu kan hitta mina böcker till verkligt lågt pris i nätbokhandeln. Även Caroline Hurtigs böcker, hon som jag delar bokförlag med. Eller rättare sagt, hon ger ut mina böcker på sitt förlag Antares.

Eller vad sägs om 129 kr på CDON.COM! Det är inte många kronors vinst de får med det låga priset. Fast det tillkommer förstås frakt, om man inte lyckas handla för över 1000 kr ...

2 kommentarer:

  1. Fiiin bukett =). Hoppas du får reda på vem Miranda med vänner är. Skulle vara intressant att få reda på hur många böcker som över huvud taget säljs på mässan och hur många av dem som säljs till bibliotek. Min Pannkaksfolket finns förresten på 4 bibliotek. Dock inte i Växjö, vilket jag ska försöka åtgärda =)

    SvaraRadera
  2. Men så roligt! Att Pannkaksfolket finns på bibliotek :-) Grattis! Det måste gå att få med den i Växjö, de ska ha en särskild Kronobergshylla.

    SvaraRadera