onsdag 27 augusti 2014

Svampfrossa

I väntan på att jag ska skriva klart en påbörjad recension - tiden räcker inte till - så blir det ännu ett inlägg om svamp... För det finns ju så mycket sån nu! I alla fall i södra Sverige där vädret varit extremt gynnsamt, med värme utan torka följt av mer nederbörd. Stod på förstasidan av Smålandsposten idag att det kan vara mer Karl Johan än på hundra år! Jag har i alla fall inte upplevt något liknande på mina snart 60.

Tittar du noga på fotot så ser ni att det inte bara är Karl Johan. I mitten ligger både blodriska och rynkad tofsskivling. Bäggedera är svåra att hitta fina exemplar av normala år, men idag har jag plockat över en liter med prima blodriska. För överflödet gäller inte bara Karl Johan (stensopp) utan en rad goda matsvampar. 

Störst blir nöjet om man har med sig en riktig svampkniv, en sån där med borste i ena ändan. Min har en slida med och en karbinhake så den kan hänga i byxlinningen. Jag rensar redan i skogen så är det sen bara att skära ner i grytan när jag kommer hem. Skönare att stå ute än inne i köket. Om det inte regnar...

Sen ska svampen ju ätas! Finns ju många sätt att tillaga den. Själv tycker jag nog ändå att det är allra godast med en gräddbaserad svampstuvning på rostat bröd. Vad tycker du?

Svamp är en utmärkt födokälla i fantasyböcker. Där kan man hitta på egna arter och växtplatser. I nödfall kan den ätas rå. Kan också ha medicinska effekter eller till och med användas för att förgifta karaktärer. Spännande...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar