tisdag 19 augusti 2014

Karl Johansår i år!

Nu har värmeböljan äntligen tagit slut och det med besked. Jag har idag haft både extra flanellskjorta och jacka under hundpromenaderna och önskade ikväll att jag letat upp ett par fingervantar med! Fast det är bara i början jag fryser, snart nog får jag börja knäppa upp, dra av, knyta runt midjan...

Extra roligt i år är att det verkar bli ett riktigt gott Karl Johansår. Flera år sen sist jag hittade så många och så fina. Är du svampälskare så bjuder jag HÄR på en intressant länk. Jag har läst där att det finns mer än en sorts Karl Johan, den vi hittar nu är sommarvarianten. Den trivs där det växer lövträd och kan hittas till och med i trädgårdar. Tänk vilken lycka... att få följa deras tillväxt dagligen. Och sen skörda när de är som finast!

Stensoppen är en annan sort av Karl Johan som föredrar granar. Finns även en tallvariant. Men hur som helst, vad de heter spelar mindre roll, varje individ ger ju så mycket tack vare sin tjocka fot. Och vilken njutning är det inte att sätta svampkniven till foten och skära bort det jordiga och finna att den är perfekt! Utan larver.



För den som inte gillar svamp finns det ju grönsaker. Jag är själv mycket förtjust i squash. Odlade den med framgång ifjol, i pallkragerabatter, men i år får jag visst bara en enda... För mycket sniglar (snäckor och något syrran kallar snorkråkor för de är så små)? Och för varmt/fuktigt? Flera blommor och anlag ruttnar bort. Gulbetor kan man trösta sig med. Mildare än rödbetor och färgar inte så förskräckligt. Pröva om du inte ätit såna förut!



2 kommentarer:

  1. Din squash eller zucchini som den också heter ser väldigt fin ut! Och ge inte upp. Det kan explodera och plötsligt har du pallkragen full =)
    Jag måste verkligen ta en svampdag i skogen. Hoppas maken går med på det. Annars har jag ju nu mina lediga måndagar...som ska täcka många behov =/

    SvaraRadera
  2. Tur jag har en syster med inte bara gröna fingrar utan gröna nävar! Som gärna delar med sig av sitt överflöd. :-)

    SvaraRadera