måndag 18 augusti 2014

Höststart

Jaha, nu är jag tillbaka. Önskar att jag kunde säga att det är med nya, friska krafter, men det skulle inte stämma. Har varit rätt körigt i sommar med mycket sjuk fisk (jobbar fr.a. med odlad fick numera) pga den långvariga värmeböljan som drabbade även Norrlands inland. Inte bra för rödingen som är mycket känslig för höga vattentemperaturer. Ovanpå det har maken varit krasslig. Och så har det varit det trevliga stöket och jäktet med att få klart redigeringen av våra tre manus inför tryckning.

Med våra menar jag då Caroline Hurtigs bok nummer två i hennes serie om Själarnas Öden, Månfolkets land, och mina egna två i serien om Ön. Jag ger ut Porten som en andra utgåva då den första nästan är slut. Och sedan är det ju bok nummer två, Delad identitet som kommer utsättas för dagens skarpa ljus eller kvällens mjuka lampsken ...

Gå gärna in på Antares Facebooksida, snart kommer där säkert bilder på hur Delad identitets omslag ser ut. Liksom Månfolkets land. Där pågår denna vecka utlottning av några ex av den första utgåvan av Porten.

Det är så mycket mer än själva redigeringen av texten inför tryckningen som ska fixas. Inlagan som det heter, den ska ju stämma med marginaler och paginering. Siffrorna ska döljas på de första o sista sidorna. Viss text ska vara på högersida, annan på vänstersida, försättsblad och smutssida och vad det nu heter. Inte min starka sida, det fixar dotter Caroline åt mig.

Omslaget förstås. Där krävs det proffsiga kunskaper. Det måste ju stämma exakt med måtten på den färdiga boken så inte ryggtexten hamnar snett eller något sådant. Hemska tanke... Förutom bild så ska det till texten på baksidan (fram är mer självklart). Man ska i lagom korta och kärnfulla formuleringar beskriva handlingen. Kanske några ord om författaren. Och ett par blurpar dvs omdömen från läsare, för att öka intresset.

Allra sist sparar man filen i pdf. Och då är det ett par rutor som ska vara ikryssade under Alternativ. Sånt vet min dotter... (har studerat det på universitet ju minsann). Nu är alla tre filerna inskickade och godkända. Idag har slutligen Caroline, ansvarig för förlaget, gjort själva beställningen av det antal ex vi vill ha uppryckta. Hon har sedan ytterligare uppgifter att fixa, det där med pliktexemplar till exempel.Men det överlämnar jag gladeligen i hennes ansvarsfulla händer. Vi har fördelat uppgifterna mellan oss, jag är redigeringsansvarig och hon är förlags- och marknadsföringschef.

Planerna är närmast att vi ska kunna presentera alla fyra böckerna (den fjärde alltså Carolines första bok) på Bokmässan i Göteborg i slutet av september. Där kommer de stå i en bokhylla i Egenutgivarnas monter. Spännande!


4 kommentarer:

  1. Åh! Det är så spännande med den nya boken. Längtar att få sätta den i min lilla bokhörna i butiken. Jag har ju faktiskt sålt en del x, så jag hoppas och tror att folk kommer vilja köpa fortsättningen. Fast det är nog rätt troligt att de då skickar efter då många av köparna bor på annan ort. Grattis i alla fall!!!

    SvaraRadera
  2. Vad härligt att din andra bok redan är klar. Minns hur jag njöt av första delen när jag var på Ystad Saltsjöbad i fyra dagar. Sträckläste den boken. Lycka till med tvåan.
    Kram Kim :-)

    SvaraRadera
  3. Jättefint omslag! De där krusidullerna gör mkt faktiskt :)

    SvaraRadera
  4. Härliga kommentarer att bli glad åt :-)

    SvaraRadera