söndag 1 juni 2014

Vid fyrtio börjar livet - skriven av Stefan Åberg

För ett par minuter sedan slog jag igen boken "Vid fyrtio börjar livet" av Stefan Åberg, Andra rum förlag. Den har bjudit på läsning av ett helt annorlunda slag mot vad jag annars läser. En relationsroman. Inte en enda drake eller trollformel så långt ögat kunnat nå. Inga andra världar eller magiska svärd. Istället väldigt realistisk efter vad jag kan bedöma.

Handlingen först. Huvudpersonen heter Pontus och när vi möter honom i första kapitlet är han nyskild och olycklig. Från detta elände kravlar han sig upp, tar sig i kragen och bestämmer sig för att hitta en ny kvinna att dela andra halvan av livet med. Eftersom det är på slutet av 1990-talet, blir det kontaktannonser han väljer ut och besvarar. Somliga ger napp och leder till möten, andra leder ingenstans. Parallellt med detta får man träffa hans tre barn som han delar vårdnaden om med sitt ex som har en obetydlig roll.
Vi får även lära känna Erika, en kvinna som bor i samma hyreshus som Pontus. Även hon söker någon att älska. Om det blir de två som får varandra på slutet? Den frågan svarar jag inte på ...

Miljön är i huvudsak Malmö, det vill säga stadsmiljö. Jag kan tänka mig att det kan ge extrapoäng från de läsare som är hemtama i denna stora stad, för mig betyder namnen på gator och krogar ingenting. Inte heller har jag den minsta erfarenhet av att svara på kontaktannonser. Eller av skilsmässor. Bara av att vara fyrtio, som Pontus fyller i slutet av boken. Igenkänningsfaktorn är alltså mycket låg för min del. Men det gör ingenting, istället läser jag med en stor portion nyfikenhet och det är inte svårt att känna för Pontus i hans mödor och besvikelser innan han till slut hittar rätt. Förutom de mer konventionella annonserna svarar han på en med en större målgrupp och blir inbjuden till Cirkeln, en sorts löst sammansatt förening för ensamstående som vill träffa andra under trevliga former. Jag kan inte låta bli att undra om detta är något som finns i verkligheten - låter som en utmärkt idé.

Personbeskrivningarna är ganska lagom, Inte för många detaljer och rätt olika karaktärsdrag på personerna, inga standardiserade mallar. Möjligen kan jag undra över att kvinnorna han möter verkar så behagliga och intressanta allihop. Kanske fördom från min sida, men tycker att åtminstone någon kunde varit mer frånstötande.

Erika får betydligt mindre plats än Pontus och hennes bakgrund är oklar. När sista sidan är färdigläst undrar man hur det ska gå för henne. Och även om Pontus planerade fyrtioårskalas kommer bli en lyckad fest. Det känns som att det skulle vara på sin plats med en fortsättning, vilket jag inte kan hitta någonting om på hemsidan.

Titeln känns lite missvisande eftersom det mesta av handlingen faktiskt utspelar sig innan Pontus fyller fyrtio. Framsidan är helt okej, liksom, med några få undantag även sättningen, dvs hur texten är komponerad. Drygt 350 sidor är ganska lagom för en vanlig roman, till skillnad från fantasyböckerna jag är van vid som ofta är betydligt tjockare. Språket är så som det ska vara, tycker jag: som en välpolerad ledstång där man inte hakar upp sig på grammatiska fel eller dåliga ordval. Dialogerna är trovärdiga, även om jag ibland kan tycka de är lite meningslösa, det vill säga inte för handlingen framåt.

Huvudintrycket jag fått är positivt. En trevlig och trovärdig bok som jag inte skulle tveka att ge bort som födelsedagspresent till personer över ... tja kanske trettio år. Ännu bättre skulle det vara om det fanns en fortsättning så man får reda på hur det går. Det känns inte som att det existerar någon riktig glöd och kärlek mellan Pontus och Sheryl, kvinnan han funnit. Jag skulle önska honom en mer passionerad, romantisk kärlekshistoria, som verkligen engagerar honom och får honom att tappa lite sans och vett. Som får det att värka i hans hjärta av saknad när de inte är tillsammans, och hissna av lycka när de återses.

Boken köper man antingen från någon bokhandel eller på nätet - länkar finns på hemsidan. Eller från författaren själv, då kan man även få den signerad. Man kan också passa på vid Göteborgs bokmässa i höst, jag råkar veta att paret Åberg kommer ställa ut sina böcker där, i Egenutgivarnas monter ... För Stefans fru Marie skriver också, se gärna mitt omdöme om hennes bok, Och kvar stod en röd resväska. Där står även mer om förlaget.


Försommar - tänk att få öppna grinden och ge sig ut i skogen på hundpromenad!

4 kommentarer:

  1. Tack för detta minst sagt omfattande och innehållsrika och på det hela taget positiva omdöme om min bok. Trevligt att du tog dig igenom boken trots avsaknad av drakar och trollformler. Du efterlyser en fortsättning och den är faktiskt på gång. Denna utspelar sig ca femton år senare dvs nutid med ungefär samma karaktärer men de som är huvudpersoner nu kanske hamnar mer i bakgrunden nästa gång. Räknar med att vara klar någon gång under nästa år. /Stefan Å

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade väl för mej det... Du har nog nämnt det för mig :-) Då blir det typ mer i min ålder då ju! Guldåldern...

      Radera
  2. Du undrar om singelföreningar av den typ som beskrivs i boken finns i verkligheten. Det gör det eller gjorde åtminstone när boken utspelar sig. Författaren har gjort en del research på området även om det inte var avsikten när det begav sig. /Stefan Å

    SvaraRadera