onsdag 11 juni 2014

Sommarsyssla

Som så många andra i dessa sommartider, har vi händerna fulla av skurborstar, färgskrapor och målarfärg. Eller, inte riktigt. Maken är för klen för sånt slit och jag har mitt hemma-jobb där jag som vanligt är dålig på att ta ut semester. Därför har vi engagerat yngre krafter, närmare bestämt dotterns sambo och hans kusin - Björn och Mikael, två intressanta personer vars bloggar jag ibland länkar till.

Det är så tillfredsställande att se andra göra jobbet man annars skulle behövt göra själv! Se andra svettas i värmen medan huset blir blekare och blekare (fördelen med falufärg). I det oklippta gräset (sonens åliggande och han är krasslig i förkylning) står en musiklåda som jag fick på köpet när jag köpte min nya mobil. Till den har killarna kopplat en dator och spelar upp sina favoritlistor medan de borstar och skrapar. Grannarna häpnar gissar jag men har inte klagat.

Själv servar jag med lagad mat två gånger om dagen. Frukost, fika och kvällsmat tar de sig själva. Kanske hinner de lekstugan också, som inte målats om sedan den byggdes för ett femtontal år sedan. Och garaget ... Grindarna är redan fixade under de första regniga dagarna, men den minsta behöver bytas ut mot en ny. Snickerijobb där maken får vara arbetsledare. Blir det mer regn så väntar omtapetsering av köket.

En annan orsak att vara glad  är det mejl jag fick häromdagen från min svägerska. Hon har lånat ut sitt exemplar av Porten till en granne/väninna. Här nedan ser ni den kommentar vännen gav när hon lämnade tillbaka boken.


Till sist en länk till hur vi kan bli mer effektiva. Bland annat ska man inte kolla e-post och sociala medier direkt på morgonen utan vänta en bit in på dagen. Göra undan det mest viktiga först. Ett annat säkert bra råd är att dagen innan bestämma ett par saker att utföra dagen efter. Fast vem gör inte det?
Läs gärna mer om denna författare på Mikaels blogg, ett inlägg från i våras. Det hittar ni här!

5 kommentarer:

  1. Bra när den yngre generationen kan rycka in och hjälpa till. Kul Astrid att få sådana kommentarer på sin bok. Det ger råg i ryggen för fortsatt skrivande. /Stefan Å

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de där spontana kommentarerna som egentligen inte är riktade till en själv - de är ju verkligen ärligt menade. Antar jag.

      Radera
  2. Härligt med arbetskraft på det sättet! Och vad roligt att få göra om och göra nytt. :-)
    Vad blir det för tapet till köket? Vi ska själva tapetsera om tre rum men jag kan ju aldrig bestämma mig för vilka jag vill ha :-P

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske lägger in ett foto sen när de är igång o tapetserar, men det är ganska diskreta och inte alls spännande...

      Radera
  3. OJ!!! Det finns underbara ko-tapeter. Med snälla kor!

    SvaraRadera