lördag 17 maj 2014

Samtal - en underskattad sysselsättning på utdöende?

Jag skulle vilja slå ett slag för en alldeles för ovanlig sysselsättning: samtalet. Och då menar jag det uppriktiga, nakna, ärliga, avslöjande, utlämnande, ömsesidigt jämlika och ack så värdefulla samtalet mellan två mycket nära vänner.

Det som man kan komma ihåg  många år efteråt, med längtan och vemod.

Numera försiggår ju en närmast ständig kommunikation mellan massor av "vänner" på Facebook, twitter, sms, mejl och ännu nyare sätt att hålla kontakten. Men har vi glömt bort hur givande det kan vara att träffas personligen, ansikte mot ansikte, utan tider att passa och bara prata?

Mina egna tillfällen till denna värdefulla sysselsättning har varit alldeles för få. Det har varit brist både på tid och riktiga vänner, men nu i denna min guldålder så har jag begåvats med åtminstone det senare. Och har man det senare så kan man ta sig tid!

Hur gör man då?

Jo man sitter ner, gärna nära varandra, gärna med något gott att dricka och något smått att knapra på, men ingetdera är nödvändigt. Och sedan vänder man ut och in på sig. Låter inte så behagligt men det är det. Att få känna att vi inte är ensamma öar i ett hav utan att det finns näs som binder oss samman - det är värt risken man tar när man lämnar sina roller och visar upp sitt innersta Jag ...

Efter ett sådant samtal känner man sig så upplyftad, uppfriskad, uppmuntrad, ja uppåt helt enkelt!


Dubbel himmelsbild idag!

3 kommentarer:

  1. Så sant! Ett äkta och bra samtal slår det mesta!

    SvaraRadera
  2. Finns inget bättre nästan när det kommer till ett långt samtal med en god vän. De flesta av mina nära vänner bor kvar i Göteborg så det kan bli timslånga telefonsamtal emellanåt. :-)
    Är lyckligt lottad att jag har vänner som jag kan berätta vad som helst för!
    Tror att jag värdesätter dom mer nu när jag har flyttat och inte kan träffa dom när jag vill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är viktigt att få tid för sina vänner, kan behöva prioriteras ibland :-)

      Radera