torsdag 1 maj 2014

Och kvar stod en röd resväska - om den tycker jag!

Det finns en hel del skrivet om Marie Åbergs bok så jag väljer att skriva lite som jag själv känner för - inte en regelrätt recension. Lämnar lite länkar för den som vill läsa mer ingående om handling och författaren.

För några veckor sedan la jag ut en krok på Egenutgivarnas Facebook-sida. Vad jag fiskade efter? Tja, det var en idé jag fick bara. Hade några exemplar av min egen Porten som hade en rätt obetydlig skada men som jag ändå inte ville sälja till fullpris. Kom att tänka på att det kunde vara fler författare som låg på sådana defekta böcker. Jag föreslog ett byte.

På kroken fick jag precis så många svar som jag hade egna exemplar. Bästa bytet var med paret Stefan och Marie Åberg - där fick jag två böcker för min enda. Fast sidmässigt är det väldigt jämnt.

Jag avundas dem som har en maka/make som skriver. Tänk att ha detta intresse gemensamt! Min dotter skriver också och så länge hon bodde kvar hemma hade vi stort utbyte av varandra på kvällarna när vi jobbade var och en med sin bok. Jag tänker mig att Marie och Stefan sitter i angränsande rum (står det någonstans i deras blogg vill jag minnas) och tjoar till varandra lite då och då. Bollar formuleringar och udda ord. Hjälper varandra när idéerna tryter. Stöttar och uppmuntrar men också kritiserar lite lagom. Drar iväg på bokmässor och signeringar tillsammans. Diskuterar förlagsfrågor och recensioner. Jag hoppas och tror att de har lagom respekt för varandras författande och gläds åt varandras framgångar.

Maries bok har en rätt fantastisk titel: Och kvar stod en röd resväska. Bara det gör att man blir nyfiken. På framsidan finner man just denna resväska, framför en villa med vackert burspråk. Jag undrar vem som bor där i verkligheten... I boken framgår det att det är huvudpersonen Hannas barndomshem, varifrån hon flyttar hastigt och mycket olustigt. Handlingen utspelar sig runt fyrtiotalet vilket klart har krävt en hel del bakgrundsforskning. Marie har gott om tidsbilder som stämmer bra vad jag kan bedöma. Tänker att hennes bok skulle göra sig på film ... Gärna brittisk, för de är så skickliga på historiska kläder och miljö. Tänk bara Downton Abbey! Men i detta fall borde det klart vara svensk film eftersom Hanna bor först i Göteborg, sedan i Stockholm.

Och kvar stod en röd resväska är bitvis ganska sorglig - det är ett tufft livsöde Hanna möter. Men när jag slog igen den (om man kan säga så om en bok med mjuk pärm) kände jag just en sådan där lust att få fortsätta läsa del två, som jag önskar att varje läsare av min Porten ska känna. Och jag behöver inte vänta så länge för snart kommer fortsättningen ut har jag läst: Löftets konsekvens. Den kommer jag att köpa! Om jag nu inte kan byta den mot del två i min egen serie...

Hittade en hel del om Marie på Kristina Svenssons blogg för Lava förlag. Där finns alltså mer att läsa för den intresserade.

Längre fram i vår eller till sommaren återkommer jag med mina kommentarer om Stefans bok: Vid fyrtio börjar livet.

Och kvar stod en röd resväska kan man köpa från det egna förlaget, Andra Rum. Där finns också en rad länkar till olika nätbokhandlar, om man föredrar det.


Avslutar med en härlig bokskogsbild som kan passa bra här, eftersom Åbergs är bosatta i Skåne! Denna är dock fotograferad i Växjö.

9 kommentarer:

  1. Precis så är det Astrid. Vi hjälps åt och sporrar varandra. Nu lämnar Mari vårt förlag Andra rum och ger ut nästa bok på förlaget Lava. Det blir bra hoppas vi. Hon blev glad för att du tyckte om boken och för vad du skrev om den. Själv håller jag på med bok två men har precis börjat. Den nya boken kretsar kring ungefär samma huvudpersoner men ca femton år senare dvs nutid. Hoppas bli färdig till nästa år någon gång. /Stefan Å

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lava leds ju av allas vår Kristina Svensson så det blir säkert jättebra! Ser fram emot att så småningom få läsa även din del 2 eftersom de då är närmare min egen ålder! Guldåldern...

      Radera
  2. Tack Astrid för trevligt blogginlägg och tack för att du tycker om min bok. Jag planerar att läsa din om några veckor då jag är på resa med ... just det Stefan (han fyller år och vi skall kryssa Medelhavet samt äta orginalpizzans pizza i Neapel på hans födelsedag). / Mari Åberg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter underbart... kryssningen alltså! Men bättre du då ägnar dej åt din make än att lägga tid på min tegelsten!

      Radera
  3. PS. I precis en sådan bokskog ligger vår skrivarstuga på Österlen, precis vid Brösarps backar, helt underbart nu på våren/ Mari Åberg

    SvaraRadera
  4. Namnet Lava i boksammanhang förknippar jag med förlaget VULKAN...som jag verkligen inte har något till övers för. Är det samma Lava-förlag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet faktiskt inte hur nära förknippade de är, men att Kristina Svensson är förlags... nåt (chef?) är en garanti för kvalitet och gott bemötande. Hon är den som startade Egenutgivarna och var dess ordförande tills hon fick denna tjänst på nystartade Lava förlag. Är fortfarande medlem i föreningen och delar där med sig av sin erfarenhet. Har också skrivit boken Förverkliga din bokdröm (med en annan författare). Jag skulle valt Lava om jag inte hade gått ihop med Caroline Hurtig (Antares förlag).

      Radera
  5. Lava ägs av Vulkan och både jag och Mari valde Vulkan för att fixa inlagan, omslaget, tryckning, lagring och distribution för våra debutromaner och vi tycker att det fungerade bra. /Stefan Å

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra! Jag o syrran är inte helnöjda.

      Radera