tisdag 27 maj 2014

Engagemang, kompetens och tillgänglighet

Usch så tråkigt det låter! Ledorden för min yrkesroll som distriktsveterinär. Och de hänger klart ihop med varandra. Utan engagemang orkar man inte vara så tillgänglig och utan kompetens så är de andra två inte mycket värda. Men hur långt ska man behöva gå? Vi drivs på av vår statliga arbetsgivare i detta med tillgänglighet, så långt att det blir svårt att orka vara engagerad.

Förr var det standard med telefontid mellan 8 och 9 och det tyckte jag ändå var rätt enastående. Att kunna nå en veterinär direkt och utan kostnad, det går inte på humansidan!

Nu ska vi helst svara i telefon hela dagen och kunna boka in fall på mottagningen likaväl som ute på fältet. Mobilerna gör ju detta möjligt och när man nu kan vara nästan ständigt uppkopplad så medför det att tidsbokning kan göras var som helst och när som helst.

Vi fick ett nytt debiteringssystem idag på min arbetsplats, en av de sista i landet som får det. Blir nog bra så småningom när buggarna är uppletade och bortopererade och man vant sig vid alla finesser och snårigheter. ALLT finns med i detta journalsystem! Inte bara tidsbokning och journalföring utan arbetsschema och kalendarium. Man kan lägga in både filer och bilder i journaltexten. Man kan se vad kollegorna i andra änden av landet har för sig. Man kan skicka ut påminnelser. Man kan gratulera sin gamla faster på födelsedagen ... nä kanske inte just det men inte långt ifrån!

Men jag blir lite trött ... Och kan längta efter gamla tider då man inte behövde krusa och fjäska och slita för att behaga sina kunder. Inte behövde vara så helvetes engagerad och tillgänglig!

Gammelgäddan själv som har strandat? Vilken elak blick!.

Fast jag ska inget säga. Har inte jourplikt längre pga mina slitna leder. I tidsschemat står det "extern tjänst" på mig. För jag råder mig själv, ingen annan kan boka något på mig. Jobbar med odlad fisk och debiteringskontroll av kollegor. Och jag är EXTREMT tillgänglig! Har nästintill aldrig semester, annat än i efterskott de dagar då jag inte får ihop mina 6 timmar (jobbar 75%). Och stänger aldrig av arbetsmobilen. Kollar arbetsmejlen även kvällstid och ofta under helgerna med, i alla fall söndag kväll.

MEN NU ska jag faktiskt ta helt ledigt onsdag fm till fredag kväll. Ska ställa om mobilsvaret till en fiskkollega, om jag nu klarar av det med vår nya växel. Och lämna både den och arbetsdatorn hemma. För jag ska hälsa på goda vänner som dessutom har hästar! Ska bli sååå roligt och jag tror och hoppas att jag kan glömma jobbet fullkomligt! Vara helt OTILLGÄNGLIG och totalt OENGAGERAD! Kanske till och med INKOMPETENT!


Kanske jag kan bada fötterna igen vilket jag gjorde i helgen, det var så skönt för promenadheta fossingar!

3 kommentarer:

  1. Väl värd en ledig stund är du! Gällande bilderna undrar jag förstås hur du kan få det till en strandad gädda? Å du ska va fiskveterinär??? =) Däremot den bilden på dina fötter tog mej en lång stund att analysera... Så kom jag på, att du INTE bar långkallingar mitt i varma sommaren, utan det var dina vita ben. Och de vackert bruna var det som var under vattnet ;) Önskar dej en härlig minisemester!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser du inte gäddan??? Kanske just för att jag ÄR fiskveterinär som jag ser den... Fast jag kan ju bara odlad fisk.
      Och visst är det så att jag har långkalsingar på, det syns ju tydligt. Dom bär jag av princip ända fram till midsommar, gör inte alla det? ;-)

      Radera
  2. Det tycker jag att du ska göra! Lämna telefon och dator hemma och bara njut :-)

    Kram

    SvaraRadera