måndag 5 maj 2014

Egenutgivarhelg och GPS-finesser

Har varit i Göteborgs skärgård hela helgen. Måste vara den finaste tiden på året där nu, våren har kommit betydligt längre än här hemma på småländska höglandet! Syrenblommorna var på väg att slå ut medan här hemma häggen just satt igång sin väldoftande blomning. Varje vår när häggen blommar tänker jag att det är min favoritdoft ... När sedan syrenerna slår ut - då tänker jag om!

Men jag var inte uppe i Göteborg för att roa mig eller ens njuta av våren. Nähä minsann, det var en arbetshelg. Jag är numera kassör i den mycket trevliga föreningen Egenutgivarna. Vi har haft flera möten via Skype men tyckte nu det var dags att träffas på riktigt då de flesta av oss inte setts förut ansikte mot ansikte. Ordföranden Hans Hirschi hade bjudit in oss till sitt hem på Styrsö utanför Göteborg över helgen. Det blev många timmars manglande av egenutgivarfrågor, framför allt Bokmässan 25-28 september (lägger inte länk för den är ju så välkänd - eller hur?).

Det kommer bli en både snygg och välorganiserad monter som Egenutgivarna står för, känns det som. Jag är ju så ny att jag inte upplevt någon tidigare bokmässa som medlem - det är vi fler i styrelsen som är (nya alltså), så vi får dels stötta oss på "di gamles" erfarenheter, dels komma med nya, egna idéer. Spännande och stimulerande. Jag kommer själv inte ha någon framträdande roll, men som kassör blir det klart en del som hamnar inom mitt ansvarsområde.

Det blev förstås också tid att berätta om oss själva, såväl vad vi sysslar med när vi inte jobbar med styrelsefrågor, som vad vi skriver. Det senare varierar brett alltifrån managementfrågor och företagsutveckling till fantasy med sciencecenters, föräldraskap och gayromaner däremellan. (Ursäkta min något förenklade beskrivning...) Vilka är vi då som sitter i styrelsen? Ja det kan man lätt se om man följer länken jag lagt på Egenutgivarna här ovan!

Till Styrsö gick det för mig överraskande bra att hitta tack vare GPSfunktionen i min sprillans nya bil (Toyota Yaris). Antagligen för att jag inte satte igång lotsandet förrän jag redan var på väg mot Borås. Däremot hem blev det lite spännande... När jag knappade in Björnamo i navigatorn när jag satt mig i min lilla bil på parkeringen på Saltholmen, tyckte hon (det är en vänligt effektiv kvinnoröst som guidar mig) att jag skulle ta motorvägen ner till Halmstad för att där svänga 90 grader rakt österut. Själv föredrog jag hypotenusan på denna rätvinkliga triangel. Men då måste jag välja kortaste i stället för snabbaste vägen.

Jag gjorde så... Tänkte att jag säkert hittar ändå ut på Söderleden eller vad det hette, vägen som rundade centrum med god marginal via Mölndal. Typ.Haha! Snart fann jag mig krypande fram i ett i och för sig trevligt villaområde, på gator smala som cykelvägar, med 30 km hastighetsbegränsning... Det var höger och vänster och hit o dit och jag hade snart tappat bort mig fullkomligt! Fick förlita mig helt på GPS-rösten ... Andades ut när jag kom ut på en aning större gator med 50 och till och med 70-skyltar. Men höll andan när det plötsligt blev typiska innerstadsgator! Passerade Vasaparken i mitt körande som sällan var rakt fram längre än ett par kvarter. Kände igen mig från tidigare besök, inte minst när jag fann mig körande ända framme vid Götaplatsen! Lite senare Liseberg med sina typiska siluetter...

Men jag hade inte behövt oroa mig. Söndag em var inte värre trafik än att jag bara körde fel en enda gång och så småningom fann jag mig körande uppför den långa uppförsbacken mot Borås. Härligt att få andas igen!

HUR klarade man sig förr innan GPS fanns? Jo man hade en medpassagerare som satt med karta i knät och körde man fel alltför mycket så var man förlorad...

Tog mig upp på en bergsknalle före frukost för att kolla på utsikten. Horisonten med bara hav och himmel till höger utanför bilden. Fascinerande med en så knivskarp linje för en inlandsbo och inbiten smålänning som jag.

2 kommentarer:

  1. Skrev kommentar men råkade trycka bort den. Fin bild i alla fall och verkar trevligt med egenutgivarnas sammankomst ute i havsbandet =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad du nu tryckte bort så finns denna i alla fall! :-)

      Radera