lördag 17 maj 2014

Att slakta en pool

Detta inlägg har definitivt inget med skrivande-konsten att göra, men kan vara en nyttig läsning för de som har framför sig uppgiften att slakta en pool. Jag är ingen expert utan nybörjare i denna konst men har ändå hunnit skaffa mig en del erfarenheter. Mest dåliga ...

Poolen ifråga har rätt många år på nacken. Varje höst har vi mödosamt rengjort och demonterat den samt stuvat undan delarna i garaget. På försommaren har det omvända utförts med olika grader av entusiasm och motvillighet hos barnen. Otaliga hundralappar har gått åt till syretabletter, antialgmedel, pumpfilter etc. Och för varje sommar har baden blivit färre och färre allteftersom barnen blivit äldre och mer knsliga för kalla vattentemperaturer. Ifjol somras blev det bara vid  3-4 tillfällen som poolen togs i bruk. I höstas togs den aldrig ner.

Jag påbörjade slakten ungefär samtidigt som gräset blev högt nog för första klippningen. Allra först skar jag ett cirkulärt snitt strax över markytan med en vass kniv. Här gjorde jag mitt första misstag - hade nämligen gympaskor. Vattnet som stått kvar över vintern pga att avloppet sitter en bit upp på väggen, forsade ut över mina fötter. Blöt blev jag. Stövlar rekommenderas!

Efter detta vilade jag några dagar. Skorna torkade ...

Nästa steg blev att slå bort alla sprintar som håller ihop rörstommen. Gick bra på det hela taget med hjälp av en hammare underifrån. Några få fick jag dra ur med hovtång. Blev misstag nummer två. För när jag sedan började skära upp väggarna föll rören isär. Resten blev vingligt och väggarna förlorade sin spänning som gjort det lätt att skära till dem. Låt alltså sprintarna sitta tills väggarna är bortskurna!

Runt poolen gick dels ett brett band (se översta bilden), dels ett rep som stöd. Bandet är blått på ena sidan och har ett trevligt fiskmönster på den andra. Kan man ju inte bara slänga! Jag stoppade både band och rep i tvättmaskinen ... .... ...

Mitt definitivt största misstag! OBS stoppa inga rep i tvättmaskinen om du inte är 110 % säker på att de tål tvätt! Detta rep löstes delvis upp och gav upphov till stora mängder ludd som påminner starkt om glasfiberull. Orsakade totalstopp i avloppet som fick rensas fyra gånger, varje gång i samband med översvämmat badrumsgolv. Dessutom blev efterföljande två tvättar mer eller mindre förvandlade till typ angoraullsplagg. Har krävt hårdhänt skakning, borstning och kassering av nyligen inköpt stickad kofta. Har inte provat att bära någon av kläderna ännu, kanske de kliar och sticks ...

Moment fyra, som ännu inte är avslutad, är att skära upp väggarna i lagom hanterbara bitar. Och att fundera över vad de kan användas till. Känns som slöseri att slänga så kraftig plast ju! Väggarna har jag hittills skurit till 2-3 meterslängder vilka passar rätt bra till mina pallkrageodlingar. Där kan de hindra ogräset att frodas mellan växtsäsongerna. De är bara en aning för smala till mina 80 x 120 lådor.Obs skär så nära golvplasten som möjligt i det första steget, så bredden blir maximal!

Resten av väggplasten kommer jag nog skära upp till liknande bitar, kanske de blir bra att ha i sommar när vi ska måla om huset. Att ställa målarhinkarna på? Lägga närmast husväggen? Göra förkläden av?

Återstår det breda bandet ... Det är ju så smalt att det vete katten vad det kan användas till. Tips mottages tacksamt! Tills vidare tror jag att jag rullar ihop det och gömmer, kanske glömmer... Tills det perfekta användningsområdet dyker upp! För det finns, det vet jag, som är den sparande typen.
Man kan aldrig veta vad man kan behöva i framtiden!
Förutom möjligen då kista alternativt askurna ...
Förlåt - det var makabert. Men sant.
Åter till ämnet!

Det återstår nu rören och golvet. Bådadera kommer nog hamna på återvinningscentralen - plastgolvet är för äckligt efter vintern och rören för grova och lysande vita för växtstöd, vilket möjligen vore ett alternativ. Kanske jag sparar några stycken ... Tips??

3 kommentarer:

  1. Om det var några någorlunda långa bitar kvar, kan de användas som vattenrutschkana nedför eran kulle. För barnbarn och/eller syskonbarn. Kanske kan pinnarna användas för slalombacke under vintertid. Eller som slalompinnar när man till midsommar "måste" leka ute. Kanske kan användas till agility eller små hopphinder för små låtsashästar. Stag till små indiantält...Räcker förslagen??? =)

    SvaraRadera
  2. Vidare kan plasten användas som marktäckare för områden man skulle vilja göra ogräsfria. Tar några år men det kan det väl vara värt. Ogräsfritt i sten-utställningen, ny rabatt, en gräsfri gång runt headstones, täcka sandhögen som ska finnas till hands till vintern. Men vad du ska göra med fiskbandet har jag ingen aning hahaha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja nu kan jag ju inte slänga nåt alls! Härligt :-) Tack för alla tipsen!

      Radera