fredag 18 april 2014

Nedskärningar

Detta inlägg handlar inte om personalminskningar utan om att skära ner manus. Ett litet mellaninlägg i väntan på att jag hinner skriva färdigt recensionen på Marie Löfgrens I skuggan av ett ljus. (Här får jag impulsen att lägga in en smajlis, men avstår. Är ju varken mejl eller Facebook!)

Min första upplaga på 100 ex börjar ta slut så jag har planerat att ge ut Porten igen tillsammans med del 2 till hösten i samarbete med Antares förlag. Men först ska den då bantas ner. Både för att pressa tryckkostnaden och för att göra den lite mer lättläst. Men vad ska jag skära bort? Har inte fått så många tips från mina läsare, kanske jag på detta sätt nu kan få in mer?

Råttscenen ska bort i alla fall. Sedan tyckte Fantasygrottan att det är lite segt strax efter mitten (efter de första 300 sidorna) så där ska jag vara extra tuff - är min avsikt i alla fall. Flera läsare har retats med mig över all mat... även där kan jag minska ner men finns även de som uppskattat denna vardagliga touch. Så det kommer ändå finnas kvar en del sånt... Sedan skulle jag själv faktiskt vilja bygga på lite i en öm scen på slutet. Får se hur det blir med det.

En helt annan sak, lite tankeväckande och kanske ett tips till andra bloggare som läser detta. Jag frågade min dotter om hon hade något tips på hur jag snabbare hittar mina egna gamla inlägg när jag vill lägga en länk (som vid det där med smajlisar). Hon föreslog att jag skulle googla. Skeptiskt testade jag och minsann! Letar man på mitt namn och smajlisar (tex) så dyker det inlägget upp.
Google - hur klarade man sig utan den tjänsten förr i tiden?
Jo jag vet. Man använde uppslagsverk eller frågade klokare personer ...

Önskar alla mina läsare en riktigt glad och avkopplande Påsk-helg! 
Riset får symbolisera påskfirandet och räfsan nyttan och glädjen i att vårstäda i trädgården!

9 kommentarer:

  1. Ja mer romantik! :-) Jag var ju en av dom som tyckte om dina detaljer men om du läser igenom så tror jag att du kan hitta små korta rader som du kan ta bort. Behöver ju inte vara hela stycken utan bara korta ner dom som finns kanske?

    SvaraRadera
  2. Någon, dock inte jag, tyckte att det var lite för mycket "spring" genom porten. Vet inte riktigt vad hon menade. Bara kom att tänka på det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var väl samma som Fantasygrottan, dvs samma åsikt eller möjligen samma källa... Tack för tipset :)

      Radera
  3. Jag tyckte också att det var lite segt just där efter mitten och tror det skulle vara bra om du ändrade lite och kortade ner där. Håller även med om att du inte behöver vara riktigt lika utförlig när det gäller mat och liknande. Slutet får du gärna bygga på och utveckla lite :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK för alla tips! Lättare då för själv blir man hemmablind... :)

      Radera
  4. Jag har nu läst klart Porten. Min första erfarenhet av Fantasy i bokform och jag tyckte om boken. Jag förstår av det här inlägget att du vill skära i boken och den är ganska tjock så antalet sidor kanske skrämmer bort en och annan läsare. Jag har inga direkta ideer just nu vad som skulle kunna tas bort utan det kanske helt enkelt är så att första delen kunde ha slutat tidigare och slutet på porten kunde varit början på del 2? Om detta innebär att det till slut blir fyra delar istället för tre så gör det väl inget om bara läsarna hänger med hela vägen och det tror jag nog dom gör. Jag har en del ytterligare synpunkter på boken men det kommer snart i en recension på vår websida. /Stefan Å

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Stefan för kommentarerna! Himla svårt detta, men det ligger ju nåt i att dela upp del 1 eftersom del 2 är en direkt fortsättning. Jag få¨r se hur det går med "beskärningen" först...
      Jag har snart läst ut Maries bok (Och kvar stod en röd resväska) som jag tycker mycket om, sen är det dags för din bok (har varit utlånad). :-)

      Radera