torsdag 3 april 2014

Marknadsföring

Kan vara dags för lite uppdatering angående hur det går med marknadsföringen och försäljningen av Porten. Berättade för en tid sedan i ett liknande inlägg att jag annonserat i ett lokalblad, sockentidning eller vad man ska kalla det. Knappt 2000 mottagare. Av dessa har 2 promille svarat på annonsen... En bonde i grannbyn vill gärna köpa Porten, fast han började med att be mej söva katten som behöver tovklippas. Så det känns inte alldeles 100 procent som att han ringde för Porten... Ytterligare någon har uttryckt intresse men hittills har jag inte sålt ett enda ex! Förvånar mig faktiskt. Kanske det höga  priset, 225 kronor... Eller är det för nära? Man kanske tycker det känns jobbigt att sedan behöva låtsas tycka om den om jag frågar.

Annonsen var i alla fall billig, bara tiondelen mot den i Veterinärtidningen, 300kr. Men ni kan förstå att jag inte har någon lust att pröva lyckan i lokaltidningen, Smålandsposten? Har inte heller brytt mig om att skicka dem ett recensionsex - vilken kulturjournalist orkar ge sig på 650 sidor egenutgiven fantasy?

Då är det effektivare att använda sig av "extern marknadsförare", eller vad jag ska hitta på att kalla det! Mitt samarbete med Caroline Hurtig på Antares förlag har gått framåt med stormsteg. Förra helgen tog hon med sig 2 ex av Porten till Örebro bokmässa och sålde båda två. Lika många som jag själv blev av med på Kronobergs bokmässa! Nu vill hon ha fler till nästa mässa i mitten av april. Och snart är det dags för Andra Världars evenemang på Kulturhuset i Jönköping den 26 - 27 april. Alla är ni välkomna dit! Jag ska läsa högt några minuter på lördag förmiddag...

Till hösten ska min del två i serien om Ön, med titeln Delad Identitet, ges ut på Antares förlag samtidigt som Carolines egen del två i hennes serie Själarnas öden.. Perfekt! Kommer då även att trycka om en förhoppningsvis något bantad version av Porten, vars upplaga här hemma sinar snabbt.

Hur går det med försäljningen från förlaget Vulkan då, kanske någon undrar. Uselt blir svaret. Har fastnat på 20 ex, inte sålt någon därifrån på länge nu. Så där finns en extra resurs att ta av när mina egna här hemma är slut.

Har nu på allvar tagit över kassörskapet i Egenutgivarna förresten. Fast själva bokföringen slipper jag, den har vi lagt ut på en extern bokföringsfirma. Min uppgift blir fr.a. att sköta medlemsregistret ser det ut som. Caroline Hurtig är sekreterare i samma styrelse så där har vi ytterligare tillfälle till samarbete. Kul!


Gosiga, mysiga Tessi, vårsolsvarm och ljuvlig... man vill bara äta upp henne, vilket jag just är sysselsatt med här som ni ser!


5 kommentarer:

  1. Jag tror att det går en magisk gräns vid 200 kr.
    Om något kostar 198 istället för 200 så kommer fler att köpa.
    Men med tryckeriet vi valt så kan du lätt sänka priset :-)
    Tycker det är jätteroligt och få ge ut dina böcker.via mitt förlag! Ska göra mitt absolut bästa med marknadsföring och se till att fler får läsa dina underbara böcker. :-)

    SvaraRadera
  2. Jag väntar i alla fall på del 2.Kommer att köpa den direkt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket roligt att höra sånt... :)

      Radera