söndag 13 april 2014

Intervju med Marie Löfgren, författare

När vi var på bokmässan i Göteborg hösten 2013, köpte jag på mig en del böcker, bland andra I Skuggan av ett ljus, av Marie Löfgren. Det dröjde några månader innan jag kom så långt fram i min bok-kö, men nu har jag läst ut den och recension/omdöme kommer i senare inlägg. Först vill jag här presentera Marie, egenutgivande författarkollega, som varit snäll nog att besvara mina nyfikna intervjufrågor:

1. Berätta lite kortfattat om dig själv, vem är du?
Jag är Marie, en författare med mycket att vara glad för och många böcker som trängs med vardagslivet om att få komma på pränt. Jag bor i Ljusdal som ligger i Hälsingland och jag har präglats mycket av den lilla orten, på gott och ont.

2. Hur kom det sig att du började skriva?
Jag har så länge jag kan minnas haft lättare att uttrycka mitt innersta, känslor, åsikter eller passioner, i skrift än i tal. Behöver den där extra sekunden på mig att formulera mig men också stoppa mig själv genom att korrekturläsa alla ord så att de är på rätt ställe. Kanske en form av självcensur som inte riktigt fungerar när jag pratar. Som barn pendlade jag mellan att vilja bli sjuksköterska eller författare så drömmen har alltid levt med mig trots att jag länge inte trodde att jag hade en hel bok i mig. Jag skrev sagor i låg och mellanstadiet, dikter i högstadiet innan jag hittade novellerna i gymnasiet. Så skrev jag förutsättningslöst ett tag och satt efter flera år med en bok i handen.

3. Du har gett ut en bok, I skuggan av ett ljus, som är första delen i en serie om två, eller hur? Kan du berätta lite om handlingen i dina böcker och hur du fick grundidén?
Det stämmer. Jag redigerar just nu uppföljaren och den troligen sista delen. Jag har svårt för permanenta avsked så det jag håller det lite öppet. Kanske får jag för mig att skriva mer om Thekla i framtiden. I det okända bor rädslan kommer ut efter sommaren om allt går som det ska.

Böckerna handlar om Thekla som är en tonårig tjej från en ort inte helt olik min egen. Hon har det trassligt hemma och ett stort kontrollbehov som hindrar henne från att släppa någon nära. Men så träffar hon Gabriel som kanske är för bra för att vara sann. Han visar henne en helt ny värld och genom honom får hon reda på att hennes pappa inte är en gift grekisk krögare som hennes mamma hade en affär med utan en ängel som hennes mamma haft en mycket tillfällig förbindelse med. Gabriel som är en halvdemon tar in en helt ny typ av strul i Theklas liv.

Skrivandet började med Thekla. Hon flyttade in i mitt huvud och vägrade lämna det. En hel vinter bodde hon där och berättade för mig om hur det var att vara hon innan jag i mitten av februari började skriva ner det. I maj fanns det ett grovmanus i min dator och det var väl egentligen där själva jobbet tog vid. Redigeringen var tung och tog outhärdligt lång tid. Det dröjde till våren efter innan jag vågade visa texten för någon och då hade jag skrivit om det mesta minst tre gånger.

4. Vad skulle du säga är din största styrka i ditt skrivande?
Min fantasi, när jag vågar lita på mig själv, är min största styrka. Jag har för lätt att fastna i självkritik istället för att tro på min idé. När jag har kommit över självkritiken kan jag tycka att det är otroligt vad mycket som ryms i min hjärna.

5. Käpphästar vad gäller skrivande/redigering?
Om du med käpphästar menar favorittema måste jag väl svara att jag helst skriver om kärlek, gärna omöjlig kärlek. Den dynamiken som starka känslor som absolut inte får uttryckas skapar, intresserar mig. Det bor kanske en ohämmad romantiker inom mig, och det finns få saker så romantiska som att övervinna alla hinder för att få leva tillsammans med sin älskade. Det finns få situationer i den moderna världen där detta blir romantik och inte smutsigt och tarvligt i form av otrohet etc.

6. Vad inspirerar dig? Favoritförfattare? Vad läser du mest för sorts böcker? 
Jag läser mest ungdomsböcker med någon form av fantasy, helst övernaturligt i vardagen men förutom det gillar jag häxor, änglar, demoner, vampyrer, varulvar och i stort sett allt annat också. Mina fallna änglar är mycket inspirerade av Margit Sandemos Sagan om Isfolket som jag läste första gången när jag gick i högstadiet. Min absoluta favoritförfattare är Karin Fossum som mest skriver deckare. Men hon har skrivit en helt underbar bok som heter De galnas hus som jag rekommenderar till alla som inte redan läst den.

7. Du har valt att ge ut på eget förlag – vad är dina erfarenheter av detta? Hur kom du på namnet (PEMALO förlag), hur valde du ut tryckeriet, hur kom omslagsbilden till osv...
PEMALO står för PEr och MArie LÖfgren. Per är min make och utan honom skulle det aldrig ha blivit en bok. Det är han som är förläggare och han som sköter allt utom ekonomin. Han utmanar mig att kliva ut ur min bekvämlighetszon och hela tiden bli bättre. Jag bad en vän till mig ta bilden och han känner massor med folk. Jag berättade för honom om Thekla och han föreslog en tjej som modell för bilden. Hon var så rätt att det nästan var skrämmande att se henne. Därefter anlitade vi tillsammans en designer som satte ihop ett antal förslag och det vi valde var bäst. Tryckeriet valde Per utifrån pris, bemötande och andras erfarenheter. 

Marknadsföringen hade väl kunnat vara bättre men min (begränsade) erfarenhet är att som debutant krävs mycket eget arbete för att nå ut oavsett om du ges ut på ett etablerat förlag eller på ett eget. Vi valde att starta förlaget för att själva ha kontroll över min utgivning men också för att vi tänker oss att ge ut andras böcker. Vi älskar böcker och vi vill båda två att fler ska få chansen att läsa det som de stora förlagen inte vågar satsa på.

8. Vad gör du för att marknadsföra dig?
Jag tror att det bästa sättet jag kan marknadsföra mig på är att ge ut fler böcker. Med fler utgivna titlar blir ens författarskap att räkna med på ett helt annat sätt. Därför gör jag inte så mycket just nu, mer än att redigera I det okända bor rädslan så att vi kan ha boksläpp i höst.

9. Vad gör du när du inte skriver? Andra intressen? 
Jag jobbar heltid så skrivandet är min stora fritidssysselsättning men jag är mamma till Melwin som fyller åtta i år och alla som har barn vet att det inte är brist på saker att fylla tiden med. Har en period där händerna behöver sysselsättning när jag inte skriver och virkar därför kakor, muffins och bakelser till honom. I mån av tid tränar jag yoga och spelar The Sims.

10. Framtidsdrömmar, typ vad gör du om 10 år? 
Om tio år är jag på väg att ge ut min elfte titel på PEMALO förlag och arbetar lagom mycket med att ge ut andras verk. De senaste tre-fyra åren har jag haft möjlighet att resa, för inspirationens skull och för att få ägna mig åt att endast skriva ett par gånger om året. Fjällhotell på hösten efter att myggen dött och möta våren i en storstad. Serien om Thekla har blivit en uppskattad film och fler har hittat böckerna efter det. Vi har fått trycka flera nya upplagor.

Tack Marie! Det har varit mycket givande att läsa dina svar och jag ser verkligen fram emot del 2! 
Jag funderade över detta att du virkar kakor mm åt Melwin, men lite googlande på crochet cookies visade mig att detta faktiskt är en stor hobby!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar