torsdag 24 april 2014

I skuggan av ett ljus, av Marie Löfgren

På Bokmässan i Göteborg hästen 2013, sökte jag upp Egenutgivarnas monter i avsikt att bli medlem. Kunde förstås inte låta bli att även titta igenom de utställda böckerna. En bok jag föll för var I skuggan av ett ljus. Författaren Marie Löfgren fanns på plats och kunde dedicera ett ex åt mig. Nu har jag långt omsider läst ut boken och tyckte mycket om den!

Först lite om själva handlingen:
Thekla, en ganska vanlig snart 17-årig tjej, bor tillsammans med sin mamma, styvfar och styvbror i en småstad i de norra delarna av Mellansverige. Sitt namn har hon fått från Grekland eftersom hennes mamma hade ett förhållande med sin chef, en restaurangägare i Aten, där Thekla blev till. Hemmet är långt ifrån harmoniskt och trivsamt och Thekla har det tufft eftersom hennes mor inte bryr sig om henne.

I samband med en sommarfestival får Thekla en stark förnimmelse av att vara bevakad. När det sedan börjar en ny kille i hennes klass efter sommarlovet, märker hon att han är upphovet till denna känsla. Gabriel är inte som de andra pojkarna, utan verkar mer vuxen och betydligt mer intressant.Dessutom verkar han dras till Thekla på samma sätt som hon attraheras av honom. Snart är de häftigt förälskade i varandra.

Thekla får av Gabriel reda på att världens befolkning består av mer än bara människor. Där finns både änglar och demoner och även korsningar mellan dessa varelser och människor. Hela hennes världsuppfattning förändras. Snart befinner hon sig mitt i en urgammal maktkamp där det inte är självklart vilken sida Gabriel ska välja.

Mer är inte värt att jag avslöjar. Nu till själva boken. Omslaget först. Det är som ni ser svartvitt, eller snarare en gråskala. Inte alldeles vanligt men jag gillar det. Tittar man noga efter hittar man fler bilder än bara det mycket passande porträttet. Dessutom är denna bok inbunden, vilket gör den så mycket stabilare och trevlig att hantera.

Historien påminner mig om Twilightserien, vilket jag personligen inte har något emot. Här slipper man vampyrer och varulvar men har samma starka romantiska glöd. Jag hittar även andra likheter som jag inte vill avslöja, kan bara nämna att Thekla utsätts för både sorg, övergivenhet och fara. Hennes bästa vän Mia hjälper henne igenom när allt verkar hopplöst. Vänskapen är fint och trovärdigt skildrad.

Mycket plats ägnas åt att beskriva skoldagarna, lektion för lektion. Jag kan förstå om en del läsare tycker det blir för mycket, men samtidigt så är skoltiden en oerhört viktig del av livet i ungdomen. Marie beskriver detta utan att det blir långtråkigt. Ändå dröjer det lite väl länge innan det egentligen händer något mer dramatiskt. Jag får en känsla av att författaren lägger stor möda på att bygga upp miljön utan att jäkta fram spänningen - där skiljer sig boken från Twilight-storyn. Eftersom jag dessutom vet att det kommer minst en del till, har jag inte svårt att hålla intresset vid liv..

Dialogerna är nog det jag beundrar mest i boken. De verkar äkta och meningsfulla och blandas i lagom grad med agerande och miljö. Inte bara okej utan mycket bra! Miljöbeskrivningarna får också klart godkänt. Kan inte påstå att jag saknar något här.

Språket fungerar bra. Jag har däremot lite invändningar till styckeindelningen. Författaren bryter av med blankrad lite som det faller sig, inte bara där det är naturligt på grund av hopp i tid eller handling. Tack vare de många replikerna räddas utseendet - jag brukar bläddra lite innan jag väljer en bok. Är det en enda textmassa eller tvärtom bara korta stycken, känns det inte lika lockande att börja läsa.

Sammantaget så är detta en bok jag inte hade gissat var egenutgiven om jag till exempel lånat den på biblioteket. Och jag tvekar inte att rekommendera den! Särskilt för romantiker som gillar när det dessutom finns ett drag av fantasy.

I skuggan av ett ljus kan beställas från Pemalo förlag.
Den finns även att köpa på Bokus och Adlibris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar