söndag 23 mars 2014

Skiljeteckensboken...

... känner ni till den? Av Siv Strömquist. Jag köpte den för någon månad sedan, kan vara bra att ha tyckte jag. Slå i när man är oense eller osäker. Som nu, när jag läser ett oredigerat bokmanus (av en annan författare) och tvekar över användningen av dubbla utropstecken. Samt kombinationen av ! och ?. Typ:
- Det där ska du få ångra!! eller:
- Menar du verkligen vad du säger!?

Innan jag bestämde mig för att okritiskt ta till mig vad som står i boken, kollade jag upp författaren. På baksidan står det att hon är docent i nordiska språk och författare till flera välkända böcker om skrivande och språkriktighet. Det räcker för mig.

Men tillbaka nu till ! och ?. I mejl och liknande text förekommer ju egna varianter. En god vän till mig till exempel, glesar ut sina ! vilket är mycket effektfullt. Typ:
Du skulle bara veta vad jag läste i tidningen i morse ! ! !
Jag har faktiskt börjat härma detta för det ser mycket bättre ut än !!! Eller hur ? ?
Samma gäller förresten punkter. I en boktext ska man egentligen göra ett mellanslag före tre punkter, när man inte avslutar en mening. Men i ett mejl kan man göra som man tycker. Typ:
Måste tyvärr sluta nu ... .. ... men vi hörs imorgon ! !

I Skiljeteckensboken på sidan 30 varnas det för att för många utropstecken i en text kan ge ett oroligt intryck varför man bör använda dem sparsamt. Samt att dubbla eller fler utropstecken i en rad inte är att rekommendera, åtminstone inte i formell sakprosa. (Vilket jag inte är alldeles säker på vad det är ...)
Samma måttfullhet bör gälla för användande av flera frågetecken i rad..

Kombinationen av ! och ? tar Siv Strömquist också upp. Retoriska frågor kan avslutas med båda tecknen, och då är det oftast naturligast med frågetecknet först. Exermpel: Självklart, eller hur?!

Men med en annan formulering kanske det omvända passar bättre: Är inte det självklart!?

Kände mig stelbent och gammaldags när jag läste detta senaste, för jag har nog aldrig ens tänkt tanken att sätta ut ! och ? tillsammans i mina egna manus. Tydligen är det helt okej.

Kan avsluta med att berätta att min dotter Caroline brukar råda mig att ta bort ungefär hälften av mina utropstecken när hon redigeringsläser mina manus. Vad säger ni om det!?



Dags för en kvällshimmel igen. Våren står som massor av utropstecken utanför dörren!

4 kommentarer:

  1. ....Ja, jag är inte speciellt förtjust i utropstecken, haha. :)
    Jag tycker att man ska använda både utropstecken och frågetecken på ett sparsamt sätt för att de inte ska tappa vikt och ge texten ett ... lite barnsligt utseende. Ska man ha flera så ska man ha en bra anledning till det. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klok som en bok är du min kära dotter... :)

      Radera
  2. Tja. Nu när vi kommit in i ett liv-sätt, som innebär mer skriven kommunikation än muntlig
    (sms, mejl...) är det kanske helt på sin plats med en massa extra tecken? ! .
    =), =( , ;) =/ =O...o.s.v. Kan tro att man i text verkligen vill få fram sin förvåning? påståend! och andra varianter som egentligen bara hörs på tonfallet eller ses via ögonkontakt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är lite kul att leka med tecknen i lättsammare sammanhang... Du har ju ditt egna =) som ger en antydan till förvåning, typ som av höjda ögonbryn... Man kan också variera sig med näsa eller inte. Har själv övergett :-) till förmån för det enklare och snabbare :). Tänk vad tid jag sparar haha!

      Radera