söndag 30 mars 2014

Relationer

Möten mellan människor - det är mitt favorittema. Läser gärna om drakar och trollformler men skriver hellre om riktiga människor som råkar hamna i situationer där de vanliga reglerna inte gäller. Och om hur de reagerar då, framför allt sinsemellan. Materialet till mitt skrivande kommer som brukligt är från tre håll: Egen erfarenhet och egna upplevelser, egen fantasi samt intryck från vad jag läst som andra skrivit. Relationer har man ju hunnit avverka en del när man nått guldåldern (55+).

Föräldrar. Jag har förstås mina egna att förhålla mig till. Båda är döda sedan flera år. Min pappa var inte särskilt närvarande - även om jag ofta fick intrycket att jag var hans favoritbarn - så honom lämnar jag kvickt. Min mamma... henne hade jag en del gemensamma intressen med, nämligen hästar och ridning samt bokläsande. Men därutöver hade vi inte så nära kontakt egentligen. kan inte minnas några förtroliga samtal. Jag var ett snällt och lättskött barn, hade inga trotsåldrar och roade mig själv. På sin höjd tog jag mina föräldrars tid i anspråk för att bli skjutsad till ridstallet. De lät mig åka på ridläger sommar efter sommar och mamma fixade extrajobb åt mig på biblioteket. Jag var lika nöjd med dem som de var med mig. Vilket är en helt annan bild jämfört med vad mina syskon har. Det gör att jag förstås funderar över hur syskon kan uppleva sin barndom helt olika. Inget jag har behandlat i mitt bokskrivande, inte än så länge.

Kärleksrelationer. Här har jag inte så jättemycket egen erfarenhet att ösa ur, men tycker det är ett intressant ämne att skriva om. Inte minst att testa hur det funkar att beskriva en förälskelse ur den manliga halvans synpunkt, se tex mitt förra blogginlägg om ögonblickar. Jag har i Porten flyttat perspektivet mellan den kvinnliga och den manliga karaktären och har även i senare manus, lite vid sidan om huvudhandlingen, skildrat ett homosexuellt par.

Vänskap. På sätt och vis är detta svårare än en romans. Finns så olika sorters vänskap. Kan vara mellan två jämbördiga personer, vilket inte är så väldigt intressant - typ tjejkompisar. Eller mellan två personer som skiljer avsevärt i ålder. Det är något jag gillar att hitta på. Förekommer i Porten ett nära vänskapsförhållande mellan en ung man och en gammal kvinna. Kan också vara livssituationen som är helt olika, här har jag ett par i del 3, där en från början väldigt ojämn relation utvecklar sig till vänskap och därifrån blir något ännu djupare. Intressant med djup och äkta vänskap är att det kan tillåta en närmare relation än en kärleksförbindelse. En större öppenhet och uppriktighet. Detta eftersom förhållandet inte utvecklas, inte är beroende av fysisk attraktion. Samtidigt kan äkta kärlek med tiden utvecklas till att inkludera nära vänskap. (Detta har jag skrivit om tidigare men minns inte så noga när och var så jag lägger inte tid på att leta upp det.)

Nöjer mig med detta. Bara en sista relation: Hur förhåller man sig till ett stentroll som uppenbarligen tillhör De Äldste eller vad det kan heta i trollkretsar? Vördnad och underdånighet? Respekt med en aning väl dold upproriskhet? Eller ungdomligt löje inför ålderdomen?



Min mobil ville inte kommunicera med Dropbox när jag skrev inlägget, men nu några dagar senare har jag kommit på vad som felade, så här kommer fotot på Gammeltrollet - visst ser ni hur högfärdigt högtidlig han är?
Sedan blir det en av alla mina himmelsbilder:



4 kommentarer:

  1. Underbara himmelsbilder du tar, som vanligt. Mycket intressant inlägg också. Lite självbiografiskt. Det inspirerade mig att skriva en liknande text ... kanske dyker det upp snart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli spännande att se vad du får ihop, som vanligt säkert mycket läsvärt!

      Radera
  2. Vänskap är en starkare grund att stå på än förälskelsen... som förvisso kan utvecklas till djup vänskap/kärlek. Många äktenskap var väl grundade på just vänskap förr i världen?
    Föräldrar/barnrelation kan verkligen te sig olika i olika människors ögon. Jag vill påstå att JAG var pappas favvis...hahaha. Han var bra på att dela lika tydligen =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äktenskap - hörde ett citat igår: "folk skiljer sig alldeles för sällan." Vill ju inte alls hålla med, men det kan nog ligga något i det.
      Pappa - jamen jag var ju hans lilla oskrott... vad var du? :) Vår yngsta bror var i alla fall mammas favorit - anser ju jag...

      Radera